Výrazný nárast cien energií postihuje aj automobilový priemysel a môže viesť k obmedzovaniu výrob. Pre agentúru SITA to potvrdil generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Viktor Marušák. Riešenia je pritom podľa neho nutné hľadať veľmi rýchlo.
„Hrozí nám masové krachovanie spoločností, čo bude mať fatálne následky na ekonomiku Európskej únie, a tým samozrejme aj priamy negatívny dopad na životnú úroveň ľudí. Zatiaľ sme videli zatváranie výrob u tých energeticky najsenzitívnejších. Čím dlhšie v tejto realite budeme žiť, tým viac spoločností bude zasiahnutých,“ zhrnul.
Možný kolaps odvetvia
Podľa Marušáka stále nie je úplne jasné, ako sa budú ceny vyvíjať v budúcnosti, pričom už len táto neistota sama o sebe je ohrozením.
Viac o téme: Energetická kríza
„Nejedná sa iba o ohrozenie v zmysle nižších ziskov firiem. Môže sa jednať aj o kolaps odvetvia. Špeciálne tak globálne segmenty ako je automobilový priemysel často doslova visia na vlásku jednotlivých dodávateľov,“ skonštatoval.
Automobilový priemysel zažíva najväčšiu transformáciu od jeho vzniku, prechod na bezemisné pohony bude však veľmi náročný
Ako vysvetlil, ak sa zastaví výroba u dodávateľa sedadiel, zastaví sa následne aj produkcia celej automobilky a tento efekt sa prenesie na celý jej dodávateľský reťazec, keďže firmy nebudú mať kam dodávať.
Situácia je vážna
Automobilky sa samozrejme snažia všetky výpadky nahradiť inými dodávkami, no i tu existujú limity. „Preto je veľmi nebezpečné súčasnú situáciu podceňovať a brať to tak, že ‚firmy si vždy poradili‘. Situácia je vážna,“ zdôraznil Marušák.
Energetická kríza sa pritom netýka iba Slovenska a jedine únia ako celok môže podľa predstaviteľov automobilového priemyslu prijať opatrenia, ktoré budú efektívne zmierňovať jej dopady.
„Hrať sa „na Slovensko“ v prostredí, kde je každý s každým spojený pupočnou šnúrou, je krátkozraké. Odstávka jedného kľúčového dodávateľa v Nemecku zastaví linky automobiliek na Slovensku. Preto by naše globálne odvetvie privítalo európske riešenie,“ uzavrel.