Európe chýba pevný a jednotný prístup k čoraz tvrdšej konkurencii v oblasti automobilového priemyslu zo zahraničia. Ako upozorňuje Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA), na európsky trh sa čoraz výraznejšie zameriava najmä Čína.
Celosvetová výrobná kapacita batérií
Jej značky ako aj vozidlá vyrobené v tejto krajine rýchlo prenikajú predovšetkým na trh s elektrickými vozidlami. Čína dnes predstavuje 75 % celosvetovej výrobnej kapacity batérií a má takmer monopol na dodávky kritických surovín.
Európsky automobilový priemysel sa obáva o konkurencieschopnosť, do elektrifikácie investuje miliardy eur
„Vďaka verejným peniazom a vládnym zámerom je čínsky automobilový priemysel výzvou pre ten európsky. Strategické rozhodnutie Číny investovať včas a v rámci celého hodnotového reťazca prináša výsledky,“ zhodnotila asociácia.
Výrobné závody v zámorí
Európska únia sa pritom podľa nej snaží posilniť svoje postavenia, avšak jej zámery sú roztrieštené a často krát ostávajú nenaplnené.
Čína je najväčším automobilovým trhom na svete, a práve jej snaha zabezpečiť ďalší rast vysvetľuje krok k hľadaniu trhového podielu v Európe.
Automobilky EÚ vyviezli viac ako päť miliónov áut, najviac išlo do Spojeného kráľovstva a USA
Ďalším logickým krokom bude pritom podľa ACEA následné zakladanie výrobných závodov v zámorí.
„V stávke je konkurencieschopnosť Európy ako prirodzeného domova výrobného priemyslu,“ zdôrazňuje v tejto súvislosti asociácia.
Potreba silnej priemyselnej stratégie
Európsky automobilový priemysel podľa nej znáša náklady na postupné vyraďovanie spaľovacích motorov, investuje značné zdroje do budovania elektromobility ako aj vodíkových riešení, no zároveň funguje v rámci prísnych podmienok, vysokej inflácie a nasýteného trhu.
Automobilový priemysel zažíva najväčšiu transformáciu od jeho vzniku, prechod na bezemisné pohony bude však veľmi náročný
Čínska komparatívna výhoda a nákladovo konkurencieschopný dovoz by pritom mohli znížiť podiel európskych výrobcov automobilov na domácom trhu.
„Európska únia potrebuje silnú priemyselnú stratégiu, ktorá bude základňou pre jej kľúčové odvetvia. Stratégia, ktorá sa vyhýba protekcionizmu a naivite, rozširuje perspektívu za hranice svojho vnútorného pohľadu a vytvára podmienky pre trvalo udržateľnú hospodársku činnosť, takú, ktorá robí Európu rovnocenným partnerom,“ vyzvala generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries.