BRATISLAVA 11. mája (WEBNOVINY) – Žiaci posledného ročníka základných škôl dosiahli v celoslovenskom Testovaní 9 z matematiky priemernú úspešnosť 52,7 percenta. Úspešnejší pritom boli chlapci, ktorí dosiahli priemerný výsledok 53,4 percenta.
Dievčatá dosiahli priemernú úspešnosť 51,9 percenta. Pri predstavení výsledkov Testovania 9 to na dnešnej tlačovej besede povedal minister školstva, vedy, výskumu a športu Juraj Draxler s tým, že matematický test absolvovalo celkovo 40 880 žiakov a výsledky sú porovnateľné s výsledkami v predchádzajúcich rokoch.
Ministerstvo plánuje výraznú zmenu aj prijímacích skúšok
Deviataci základných škôl sa zúčastnili aj testovania vo svojom materinskom jazyku. Testovanie v predmete Slovenský jazyk a literatúra robilo celkovo 38 227 žiakov s priemernou úspešnosťou 62,6 percenta. Dievčatá dosahovali v priemere 65,5 percenta a chlapci 59,8 percenta. Žiaci, ktorí v testovaní z matematiky aj slovenského jazyka a literatúry dosiahli v každom predmete úspešnosť aspoň 90 percent, boli prijatí na stredné školy bez prijímacej skúšky. Túto podmienku splnilo 1305 žiakov, čiže 3,2 percenta. Najviac takýchto žiakov bolo v Košickom kraji, kde tvorili 3,8 percenta z celkového počtu deviatakov kraja, najmenej ich bolo v Nitrianskom kraji, a to 2,5 percenta z celkového počtu deviatakov v tomto kraji.
Podľa ministra Draxlera je takéto štandardizované testovanie dôležité, je to jedna z priorít tohto vedenia ministerstva. Minister pritom už vo februári povedal, že do budúcna ministerstvo plánuje výraznú zmenu a prijímacie skúšky na stredné školy budú postavené na základe centrálnych štátnych testov z vyučovacích jazykov a matematiky, ktoré budú vychádzať zo súčasných testov pre deviatakov základných škôl.
„V tejto chvíli zisťujeme, do akej miery sme pripravení na štandardizované testovanie na budúci rok. Či sme schopní na budúci rok nastaviť systém tak, aby Monitor 9 bol tým hlavným sitom pre prijímanie na stredné školy, alebo nastaviť systém tak, aby sme prípadne až o dva roky išli plne na základe štandardizovaných testov,“ povedal dnes Draxler.
Draxler nie je spokojný so systémov recenzovania testov
Minister sa vyjadril aj k spornej otázke o synonymách, ktorá bola súčasťou tohtoročného testovania deviatakov, no zo spracovania testu ju napokon vyradili. Žiaci mali v teste zo slovenčiny v jednej otázke určiť, ktorá z ponúkaných možností nie je synonymom slova šanca. Mali pritom vybrať zo slov: predpoklad, príležitosť, vyhliadka a možnosť. Otázka však vyvolala u žiakov, ich rodičov aj učiteľov protesty.
Draxler dnes povedal, že nie je spokojný so systémom recenzovania testov, ako je nastavený teraz. „V najbližších dňoch sa budem zaoberať otázkou výberu recenzentov, ako fungujú a ako sú nastavované ich zmluvy,“ povedal Draxler s tým, že treba nastaviť iný formát výberu tvorcov testov aj recenzentov. Minister zároveň dodal, že rezort bude zisťovať aj to, do akej miery vedia nastaviť kvalitu práce v Národnom ústave certifikovaných meraní vzdelávania, aby boli pripravení ísť do štandardizovaného testovania.
Celoslovenské Testovanie 9 sa v tomto školskom roku uskutočnilo v stredu 15. apríla v 1448 základných školách. Cieľom Testovania 9 bolo overiť u žiakov ukončujúcich vzdelávanie v základných školách vedomosti, zručnosti, ktoré budú potrebovať pre svoje ďalšie vzdelávanie v stredných školách. Výsledky jednotného testovania poskytnú podľa ministerstva školám informáciu o úrovni vedomostí a zručností ich žiakov, čo pomôže pri skvalitňovaní vzdelávania v jednotlivých základných školách.