Digitálna zručnosť žiakov sa v porovnaní s minulým rokom zhoršila. Vyplýva to z 10. ročníka testovania digitálnych zručností na Slovensku s názvom IT Fitness Test. Verziu testu pre stredné a vysoké školy vyplnilo 27 436 respondentov a priemerná úspešnosť predstavuje 40,18 percenta (v roku 2020 bola 61,65 percenta).
Učiteľky a učitelia mali o niečo lepšiu úspešnosť, dosiahla 52,23 percenta. Na teste pre respondentov starších ako 15 rokov sa zúčastnili študenti z 535 škôl (2020 – 376 škôl). Tlačovú správu poskytol manažér pre komunikáciu IT Asociácie Slovenska Juraj Kadáš.
Školy by mali prepájať teóriu s praxou
Verziu testu pre základné školy vyplnilo 16 698 respondentov. Priemerná úspešnosť detí vo veku 7 až 16 rokov predstavuje 39,99 percenta (v 2020 bola 64,98 percenta), vo vekovej skupine 7 až 13 rokov dosahuje 36,72 percenta. Testovaná vzorka učiteľov mala lepšiu úspešnosť – 57,61 percenta. Na testovaní žiakov vo veku 7 až 16 rokov sa zúčastnilo 790 škôl.
Na tohtoročnom testovaní sa celkovo zúčastnilo takmer 45-tisíc ľudí. Minulý rok to bolo takmer 21-tisíc. Podľa IT Asociácie Slovenska z toho vyplýva, že pri náraste respondentov klesá ich priemerná úspešnosť. Do tohtoročného testovania sa zapojil aj vyšší počet škôl, ktoré s IT Fitness Testom nemali žiadne skúsenosti. „Zhoršenie výsledkov je evidentné v základných IT zručnostiach a poznatkoch, ale aj v ich prepojení s praxou,“ zhodnotili autori testu, podľa ktorých by sa školy mali viac sústrediť na aplikáciu poznatkov z viacerých oblastí, ale aj na prepájanie teoretických vedomostí s praktickými zručnosťami.
Žiaci nerozumejú štruktúre dokumentu
Pedagógovia by mali študentom zadávať úlohy a projekty, pri ktorých musia vykonávať aktivity vyžadujúce i vyššie kognitívne operácie. Pri riešení úloh by mali byť žiaci a študenti kreatívnejší a problémy by mali dôkladnejšie analyzovať.
Autori správy tiež konštatujú, že sa naďalej treba venovať rozvoju kritického myslenia, vyhodnocovaniu informácií a posudzovaniu ich kvality, dôveryhodnosti a pravdivosti. Javí sa, že žiaci majú málo praktických skúseností a tiež, že málo rozumejú štruktúre textového dokumentu. Rezervy majú aj v práci s interaktívnymi grafmi, porozumením zobrazovaných informácií a hľadaním informácie podľa zadaného kritéria. Podľa autorov testu stojí za príčinou zníženia úrovne IT zručností viacero faktorov a v každej škole sa mohli prejaviť v inej miere. Napríklad počas dištančného vzdelávania na niektorých školách chýbalo vyučovanie informatiky alebo prebiehalo v nevhodnej forme.