BRATISLAVA 23. mája (WEBNOVINY) – Učiteľom sa najviac znížili platy v roku 2011, uviedol v záverečnom slove k správe o stave školstva minister Dušan Čaplovič.
„Do školstva išlo menej peňazí, zobrali sa peniaze na vedu, na investície do vysokých škôl, v tomto období jediný raz nešli peniaze na zvýšenie platov učiteľov,“ vysvetľoval Čaplovič situáciu v roku 2011, kedy bola premiérkou Iveta Radičová.
Minister trvá na rozhodnutiach, ktoré zatiaľ v rezorte urobil. „Školstvo nemôže byť pravé alebo ľavé, len dobré alebo zlé,“ dodal s tým, že k diskusii dostali už viac ako 40 pripomienok, ktoré vyhodnotia po 30. júni.
Poslanci o situácii v školstve diskutovali viac ako deň, v rozprave vystúpilo 18 zákonodarcov. Správa obsahuje návrhy, je určená na diskusiu, ktorá je otvorená do 30. júna tohto roku. „Diskusia potvrdila, že čím viac človek pozná, tým častejšie zvažuje svoje kroky, ktorá cesta je správna. Čím menej pozná problematiku, tým častejšie má jednoduché, populistické riešenia,“ zhodnotil Čaplovič vystúpenia poslancov.
Zrovnoprávniť odborné a všeobecné vzdelávanie
Minister zdôraznil, že treba zrovnoprávniť odborné vzdelávanie so všeobecným, čo bude vláda podporovať viacerými spôsobmi, napríklad špeciálnymi štipendiami.
Za katastrofu označil detašované pracoviská vysokých škôl, ktoré sú podľa neho v každej druhej dedine. Minister dúfa, že aj vďaka správe sa slovenské školstvo posunie o krok dopredu.
Slovensko by malo podľa správy postupne zvyšovať výdavky na školstvo, aby do roku 2020 dosiahli šesť percent HDP. Do roku 2020 by mal priemerný plat učiteľa s vysokoškolským vzdelaním dosiahnuť najmenej 75 percent priemerného platu ostatných vysokoškolsky vzdelaných ľudí.
Správa obsahuje 22 systémových krokov pre ďalší rozvoj regionálneho školstva a 22 krokov pre rozvoj vysokého školstva. Podľa nej treba optimalizovať sieť škôl a školských zariadení.
„Jedným z nástrojov na zvýšenie efektívnosti siete škôl, a tým aj získania zdrojov na zvyšovanie platov, je umožniť zvýšiť počet žiakov v triedach a získané zdroje využiť radšej na menší počet lepšie zaplatených učiteľov ako na veľký počet priemerne zaplatených učiteľov,“ konštatuje správa.
Beblavý s návrhom neuspel
Poslanec za SDKÚ-DS Miroslav Beblavý neuspel s návrhom, aby parlament požiadal vládu o predloženie konečnej verzie správy o stave školstva do 15. októbra.
Mala obsahovať zapracované pripomienky z verejnej diskusie tak, aby v nej boli aj konkrétne záväzky tejto vlády do roku 2016. Beblavý správe vyčítal hlavne to, že návrh je absolútne nezáväzný, keďže vláda ho len zobrala na vedomie.
Poslancovi za OĽaNO Richardovi Vašečkovi zákonodarcovia Smeru-SD zamietli uznesenie, podľa ktorého mal minister školstva Dušan Čaplovič na najbližšiu schôdzu parlamentu predložiť správu o tom, koľko centier voľného času funguje teraz a koľko ich bolo na začiatku školského roka v septembri minulého roka.
Čaploviča zároveň Vašečka vyzval zmeniť legislatívu o financovaní centier voľného času, ktorú súčasný minister školstva presadil v závere minulého roka. Podľa novej úpravy od januára idú peniaze na záujmovú činnosť detí od päť do 15 rokov obciam, kde majú deti trvalý pobyt.
Obce potom rozhodujú, či, a ktorým centrám peniaze dajú. Mnohé obce peniaze nedali alebo na žiadosti neodpovedali.
Viaceré centrá podľa údajov Asociácie CVČ už zápasia s nezaplatenými faktúrami. K 1. marcu boli napríklad zrušené CVČ Stropkov, Dolný Kubín, Krásno, padol návrh na zrušenie CVČ Žirafa v Žiline a centra v Detve.
Zrušenie najväčšieho slovenského centra voľného času žilinskej Žirafy je podľa riaditeľky Ľudmily Chodelkovej nezákonné, pretože o zrušení rozhodol primátor a nie mestské zastupiteľstvo, ako to káže zákon. S problémami zápasia aj súkromné a cirkevné zariadenia, kde trávia deti voľný čas.