Drucker: Školstvo je maratón, nie šprint a neexistuje čarovný prútik, ktorý by veci zmenil zo dňa na deň - ROZHOVOR

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Tento článok pre vás načítala AI.

Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) v rozhovore pre agentúru SITA zhodnotil doterajšie úspechy po svojom viac ako roku vo funkcii a priblížil aj výzvy slovenského školstva, ktoré prechádza jednou z najväčších premien za posledné roky.

Od systémových, vo financovaní, až po snahy zvýšiť kvalitu výučby. „Školstvo je maratón, nie šprint a neexistuje čarovný prútik, ktorý by veci zmenil zo dňa na deň,“ povedal Drucker a zdôraznil potrebu kontinuity a spolupráce.

V rozhovore porozprával o zmenách vo financovaní materských škôl, kurikulárnej reforme, zákaze mobilov či plánoch na zvyšovanie platov učiteľov a témou boli aj medzinárodné výzvy, vrátane pripravovaného vzdelávacieho fóra OECD.

Reforma materských škôl

Jedným z kľúčových úspechov je podľa ministra zmena financovania materských škôl, ktorá prešla zo samospráv na štát. Tento krok má zabezpečiť kvalitné vzdelávanie pre deti vo všetkých regiónoch, najmä v tých ekonomicky slabších. „Od januára bude každé dieťa od troch rokov mať garantované miesto v materskej škole. Je to obrovský posun,“ zdôraznil Drucker.

Kurikulárna reforma a zákaz mobilov

Nový prístup k vzdelávaniu sa premieta aj do kurikulárnej reformy na základných školách, ktorá sa postupne zavádza už v 500 školách po celom Slovensku. Cieľom je rozvíjať kritické myslenie, kreativitu a praktické zručnosti žiakov. Minister taktiež obhajoval zákaz mobilov na školách ako krok k zvýšeniu pozornosti detí počas vyučovania.

Minister školstva Tomáš Drucker počas rozhovoru pre agentúru SITA.
Minister školstva Tomáš Drucker počas rozhovoru pre agentúru SITA. Foto: SITA.

Výzvy čitateľskej gramotnosti

Znepokojivé výsledky slovenských žiakov a dospelých v oblasti čitateľskej gramotnosti vníma minister Drucker ako dlhodobý problém. Poukázal na potrebu intenzívnej práce s deťmi z marginalizovaných komunít, ako aj na využitie umelej inteligencie pri analyzovaní efektivity vzdelávacích opatrení.

Platy učiteľov a financovanie školstva

Minister Drucker priznal, že v súčasnej ekonomickej situácii je zvyšovanie platov učiteľov náročné, no vidí možnosti pre postupné zlepšenie. Na rok 2025 už pripravuje transformáciu výdavkov, ktorá by mohla zabezpečiť nárast platov o 5 až 7 percent.

OECD fórum ako príležitosť pre Slovensko

Slovensko bude hostiť globálne vzdelávacie fórum OECD, zamerané na umelú inteligenciu vo vzdelávaní. „Je to obrovská príležitosť ukázať sa ako krajina, ktorá má čo ponúknuť,“ zdôraznil Drucker a dodal, že fórum môže posilniť medzinárodnú pozíciu Slovenska.

Rozhovor s ministrom Druckerom ukázal, že slovenské školstvo stojí na križovatke a hoci výzvy pretrvávajú, pozitívne zmeny sú neprehliadnuteľné. Zlepšenia vo financovaní, ambiciózne reformy a medzinárodná spolupráca dávajú nádej, že sa posúva správnym smerom. Ako minister zdôraznil: „Úspech bude závisieť od systematickej práce a spolupráce všetkých zainteresovaných.“

Čo všetko sa dozviete ak si pozriete celý video-rozhovor:

  • ako zmena financovania materských škôl pomôže regiónom
  • čo prináša kurikulárna reforma na základných školách
  • aké opatrenia reagujú na nízku čitateľskú gramotnosť Slovákov
  • aké sú plány na zvýšenie platov učiteľov v nasledujúcich rokoch
  • čo Slovensko očakáva od hostenia vzdelávacieho fóra OECD

Rozhovory zo štúdia SITA si môžete vypočuť aj na —> Spotify

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Tomáš Drucker
Firmy a inštitúcie Ministerstvo školstva výskumu vývoja a mládeže SR