Štyria z desiatich tínedžerov nevedia odlíšiť skutočnú zdravotnícku informáciu od nepravdivej.
Je to výsledok prieskumu psychológov zo Slovenskej akadémie vied (SAV) a Univerzity Komenského v Bratislave medzi stredoškolákmi vo veku od 16 do 19 rokov.
Sociálne siete
Pravdivým zdravotníckym správam viac ako nepravdivým verilo len 48 percent opýtaných.
Nepravdivé správy považovalo za rovnako dôveryhodné 41 percent tínedžerov a 11 percent účastníkov prieskumu menej dôverovalo pravdivým zdravotníckym správam ako nepravdivým.
Komora učiteľov kritizuje ministerstvo školstva, aj oni chcú svojho Korčoka a nie nekompetentného politického nominanta
V tlačovej správe o tom informovala hovorkyňa oddelenia pre vonkajšie vzťahy Univerzity Komenského Lenka Miller.
Podľa prieskumu sa najviac nepravdivých informácií šíri prostredníctvom sociálnych sietí a predstavujú vážnu obavu z pohľadu verejného zdravia.
Explózia dezinformácií
„Predošlé výskumy ukázali, že zdravotnícke správy v online priestore sú často nekompletné a nesprávne, a obsahujú potenciálne škodlivú zdravotnícku informáciu. Takéto správy môžu viesť k strate dôvery v lekárske autority,“ tvrdí Miller.
Podľa vedúceho výskumu a psychológa Radomíra Masaryka z Univerzity Komenského počas pandémie COVID-19 spozorovali priam explóziu dezinformácií v oblasti zdravotníctva.
Gröhlingovo ministerstvo chce obmedziť opakovanie ročníkov a nesprávne zaraďovanie rómskych detí do špeciálnych škôl (video)
„Keďže adolescenti sú častými používateľmi internetu, zvyčajne očakávame, že vedia ako získavať a zúžitkovať online informácie, ale opak sa zdá byť pravdou,“ doplnil Masaryk.
Benefity ovocia a zeleniny
Do prieskumu sa zapojilo 300 stredoškolákov vo veku 16 – 19 rokov. Vedci skúmali, ako adolescenti vnímajú dôveryhodnosť siedmich krátkych správ o benefitoch ovocia a zeleniny na zdravie.
Tieto správy boli nepravdivé, pravdivé s neutrálnym nábojom a pravdivé s gramatickými chybami. Slovenskí vedci zistili, že adolescenti nevedeli rozlíšiť pravdivé informácie od nepravdivých ani vtedy, keď správy obsahovali jazykové nedostatky.