Komora učiteľov hodnotí rok ministra školstva Gröhlinga, vyčíta mu nedostatok komunikácie

Viaceré konkrétne kroky ministra vo forme priamej finančnej podpory školám vnímajú učitelia pozitívne, nejavia sa však ako systémové.
Branislav Gröhling
Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling. Foto: archívne, SITA/Alexandra Čunderlíková

Slovenská komora učiteľov (SKU) vyčíta vedeniu rezortu školstva nedostatok komunikácie, no vyzdvihuje zaistenie prednostného očkovania učiteľov aj otvorený trh s učebnicami pre prvý stupeň.

Viceprezidentka SKU Soňa Puterková tak zhodnotila pre agentúru SITA rok vlády ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislava Gröhlinga (SaS).

Turbulentný rok

Dodala však, že hodnotiť pôsobenie akéhokoľvek ministra v tomto „turbulentnom“ roku, v ktorom sa menili zaužívané postupy práce, je zložité.

Pred rokom spolu s ministerstvom, iniciatívou To dá rozum, Inštitútom vzdelávacej politiky, Inklucentrom a Komenského inštitútom sprevádzkovali portál Učíme na diaľku, ktorým sa okrem podpory škôl podarilo zmeniť aj spôsob komunikácie rezortu.

Priblížila, že zmeny boli rýchle a usmernenia a odporúčania zo strany ministerstva sa stali aj napriek snahe zainteresovaných neprehľadnými.

Vzhľadom na situáciu je to do istej miery podľa nej akceptovateľné, no aktuálne usmernenia dávajú priestor voľnému výkladu a následnému chaosu v otváraní škôl. Gröhling nastúpil do funkcie šéfa rezortu školstva 21. marca 2020.

Marketingová stratégia

Puterková poukázala, že zo strany ministra počas uplynulého roka nepozorovali žiadnu významnú snahu o zmapovanie situácie žiakov, ktorí prichádzajú o vzdelávanie a poskytovanie systematickej pomoci.

„Pomoc vo forme voľných dát dostali pedagógovia, od jesene ju mnohí využívajú, ale nie žiaci. Ďalšie možnosti vo forme videí a televíznej relácie sú síce istým prejavom snahy, ale považujeme ich skôr za doplnkovú formu, ktorá nemôže nahradiť pravidelnú dochádzku detí do školy,“ konštatovala.

Zároveň podotkla, že výučba detí v malých skupinách, ktorú označila za dobrú stratégiu, sa mohla rozvinúť do širšej podoby.

A aj keď viaceré konkrétne kroky ministra vo forme priamej finančnej podpory školám vnímajú pozitívne, nejavia sa komore učiteľov ako systémové a niektoré pôsobia ako marketingová stratégia ministra. Dodala, že zatiaľ nie je možné vyhodnotiť ani na aký počet škôl a detí v nich budú mať dopad.

Absencia systematického prístupu

Za hlavné negatívum ministerstva vedeného ministrom Gröhlingom považuje SKU absenciu systematického prístupu a najmä nedostatok komunikácie s pedagogickou verejnosťou a s organizáciami pôsobiacimi v oblasti školstva.

Puterková vysvetlila, že pri príprave Plánu obnovy a odolnosti SR ani aktuálne predkladaných zákonov sa neuskutočnili žiadne konzultácie či diskusie a o zmenách sa tak dozvedeli po ich zverejnení.

Dôsledkom tohto neparticipatívneho prístupu bolo napríklad odmietnutie návrhu vysokoškolského zákona a štrajková pohotovosť vysokých škôl, aktuálna štrajková pohotovosť stredných zdravotníckych škôl pre zavedenie modelu duálneho vzdelávania a množstvo pripomienok organizácií k návrhu školského zákona a zákona o pedagógoch.

„Nevznikla tu možnosť širšieho konsenzu na principiálnych zmenách, ktoré naše školstvo potrebuje ako soľ, a presadzujú sa mocensky, čo je veľká škoda, pretože aj kvalitné návrhy sú týmto ohrozené,“ zhrnula.

Nedarí sa zefektívniť fungovanie

SKU uviedla, že sa zatiaľ nepodarilo zefektívniť fungovanie ministerstva a jeho priamo riadených organizácií tak, ako to bolo avizované pred voľbami. Tiež sa neznížil dlh štátu voči pedagogickým a odborným zamestnancov v nastavení ich miezd.

„Na porovnanie, aj počas nepriaznivej epidemiologickej situácie parlament Českej Republiky schválil nárast platov pedagógov v roku 2021 o 9 percent,“ ozrejmila Puterková.

Doplnila, že im chýbajú aj informácie o začatí presunu kompetencií rôznych subjektov riadiacich regionálne školstvo pod ministerstvo školstva.

Obrovský dlh vnímajú aj v oblasti spolupráce a participatívnom riadení v školstve, a to nielen na úrovni ministerstva, regiónov ale aj samotných škôl.

Viac k osobe: Branislav GröhlingSoňa Puterková
Firmy a inštitúcie: SKU Slovenská komora učiteľov

Odporúčané