BRATISLAVA 23. mája (WEBNOVINY) – Slovenské školstvo len prešľapuje na mieste, pričom osem percent ľudí si myslí, že sa vyvíja dobrým smerom. Vyplýva to z prieskumu agentúry TNS Slovakia, ktorá ho spravila pre kampaň „Chceme vedieť viac o vzdelávaní na Slovensku“.
O výsledkoch prieskumu dnes na tlačovej konferencii v Bratislave informovala Zuzana Zimenová z občianskeho združenia Nové školstvo, ktoré je autorom kampane. Možnosť, že naše školstvo len prešľapuje, označilo 55 percent respondentov, ďalších 32 sa domnieva, že sa vyvíja zlým smerom. Zvyšných päť percent odpovedať nevedelo. Prieskum sa zameral na základné školy na Slovensku.
V celkovom hodnotení školstvá nie sú podľa Zimenovej veľké rozdiely medzi mužmi a ženami. „Z vekových kategórií sú najkritickejší respondenti vo veku od 18 do 24 rokov, ktorí častejšie uvádzali, že školstvo sa vyvíja zlým smerom,“ poznamenala. Ako ju doplnila Elena Gallová Kriglerová zo združenia, rodičov sa pýtali tiež na to, čo sa zmenilo od čias, keď chodili do školy oni. Zvýšila sa podľa nich náročnosť učiva, no tiež sa zlepšila atmosféra v školách, pripomenula. „Kvalita učiteľov, vzťahy medzi učiteľmi a deťmi či vzťahy v školách sú buď rovnaké, alebo sa zhoršujú,“ vysvetlila. Veľké percento respondentov však podľa nej tvrdí, že sa zhoršila výchova k morálnym hodnotám, ale aj správanie detí.
Zmeniť by sa malo úplne všetko
V princípe by sa malo v školstve zmeniť úplne všetko, ukázal prieskum. Najviac by ľudia privítali, keby sa zlepšila atmosféra v školách tak, aby tam deti radi chodili. „To je kľúčové pre verejné politiky, pričom sa na to veľmi často zabúda,“ poznamenala Gallová Kriglerová. Často sa hovorí o učebniciach či normatívoch, no málo o tom, či je deťom v školách dobre, dodala. Naopak, najmenej požadované je vzájomné súťaženie základných škôl či zvyšovanie platov učiteľov.
Z prieskumu tiež vyplynulo, že je tu dopyt po zmene a je tu veľa čo zlepšovať. Ako pokračoval Peter Dráľ zo združenia Nové školstvo, ľudia sa čoraz viac zaoberajú tým, čo sa v školách reálne deje. „Ide im o skvalitňovanie vzťahov a procesov,“ vysvetlil. Združenie na základe prieskumu zistilo, že rodičia si radi vyberajú pre svoje dieťa školu, ktorá je čo najbližšie, a nie tú najprestížnejšiu.
„Vytvára to tlak na to, aby sme sa v školstve snažili podporiť školy tak, aby sa dotiahli na úroveň, ktorú ľudia chcú,“ poznamenal. Prieskumníci sa zaoberali i financovaním školstva, pričom existuje množstvo neformálnych platieb, ktoré musia rodičia platiť, a to sa deje aj napriek tomu, že základné vzdelanie je ústavným právom každého z nás. „Financovanie školstva by malo byť také, aby rodičia nemuseli platiť nič navyše,“ doplnil Dráľ s tým, že to je veľmi silná požiadavka pre súčasnú i budúcu vládu.
Školstvo je podfinancované
Náš vzdelávací systém je podľa jeho slov dlhodobo podfinancovaný a ľudia si želajú, aby sa to zmenilo. Rodičia by však tiež privítali, aby školy vzdelávali deti z rozmanitých prostredí a aby neboli homogenizované napríklad z hľadiska etnicity či výkonnostných štandardov. „Učenie v zmiešaných triedach má podľa rodičov svoje efekty,“ poznamenal Peter Dráľ.
Správ z prieskumu bude podľa Zuzany Zimenovej viac, prieskumníci sa venovali širokej oblasti. Kampaňou „Chceme vedieť viac o vzdelávaní na Slovensku“ vyjadruje občianske združenie Nové školstvo vôľu zintenzívniť verejnú diskusiu o vzdelávaní a snahu posilniť hlas detí, rodičov a odbornej verejnosti v procese reformy školstva. „Chceme dávať spätnú väzbu politikom, verejnej správe, ale aj samotnej verejnosti,“ poznamenala Elena Gallová Kriglerová. Jedným z výstupov kampane bude Atlas predstáv o vzdelávaní.
Agentúra TNS Slovakia spravila prieskum verejnej mienky online metódou v dňoch od 22. apríla do 5. mája. Vzorku tvorilo tisíc respondentov, ktorí reprezentujú populáciu Slovenska z hľadiska pohlavia, veku od 18 do 65 rokov, vzdelania, veľkostných kategórií sídiel a krajského členenia.