Ministerka Lubyová zhodnotila Testovanie 9, za lepšími výsledkami vidí účasť gymnazistov

Priemerná úspešnosť v teste zo slovenského jazyka a literatúry bola 62,3 percenta.
škola
Pri využívaní digitálnych technológií vo vyučovaní je potrebná aj sebareflexia škôl. Foto: ilustračné, SITA/Martin Havran

BRATISLAVA 29. mája (WebNoviny.sk) – V celoslovenskom testovaní žiakov 9. ročníka základných škôl a 4. ročníka osemročných gymnázií z matematiky dosiahli žiaci priemernú úspešnosť 63,1 percenta. Test z matematiky riešilo 40 452 žiakov.

Najúspešnejší boli žiaci z Bratislavy

Deviataci dosiahli v priemere 61,7 percenta, kým žiaci osemročných gymnázií 80,8 a žiaci stredných športových škôl s osemročným vzdelávacím programom 60,1 percenta.

Výsledky Testovania 9 na stredajšej tlačovej besede predstavila ministerka školstva Martina Lubyová s riaditeľkou Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romanou Kanovskou.

„V porovnaní s minulým rokom, keď žiaci dosiahli úspešnosť 55,9 percenta, je to zlepšenie. Treba však povedať, že tento rok sa na testovaní zúčastnili aj žiaci osemročných gymnázií a tí priemer zlepšili,“ uviedla šéfka rezortu školstva s tým, že najúspešnejší v matematike sú žiaci z okresu Bratislava I, ktorí dosiahli úspešnosť 78,8 percenta.

Pridávali otvorené úlohy

Test zo slovenského jazyka a literatúry písalo 38 058 žiakov. Testovaní žiaci dosiahli priemernú úspešnosť 62,3 percenta. Na základných školách písalo test zo slovenského jazyka a literatúry 34 999 žiakov s priemernou úspešnosťou 61,1 percenta.

Gymnazistov s osemročným vzdelávacím programom bolo 2 858 s priemernou úspešnosťou 77,4 percenta a žiakov stredných športových škôl s osemročným vzdelávacím programom bolo 201 s priemernou úspešnosťou 61,2 percenta.

„Do testu zo slovenského jazyka sme pridali otvorené úlohy – desať úloh bolo otvorených a 20 s výberom odpovede. Kým pre žiakov ZŠ boli niektoré kognitívne náročnejšie úlohy obťažné alebo stredne obťažné, pre žiakov gymnázií boli tieto úlohy ľahké,“ povedala Kanovská. Najúspešnejší zo slovenského jazyka a literatúry sú žiaci z okresu Bratislava I, ktorí dosiahli priemernú úspešnosť 74,3 percenta. Naopak, najhorší sú žiaci v okresoch Poltár a Revúca.

Prijatí bez prijímacej skúšky

Takmer 2 500 žiakov písalo test z maďarského jazyka a literatúry. Žiaci dosiahli priemernú úspešnosť 58,2 percenta. Najlepšie výsledky dosiahli žiaci Bratislavského kraja (67 percenta), najslabšie žiaci Košického kraja (49,3 percenta).

Test zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry písalo 2 462 žiakov zo škôl s vyučovacím jazykom maďarským. Testovaní žiaci dosiahli priemernú úspešnosť 63,1 percenta. Dvadsaťjeden žiakov riešilo test z ukrajinského jazyka s priemernou úspešnosťou 61,4 percenta.

Žiaci, ktorí v testoch z matematiky a zároveň aj zo slovenského jazyka a literatúry, respektíve maďarského jazyka a literatúry, slovenského jazyka a slovenskej literatúry, dosiahli súčasne úspešnosť najmenej 90 percent, sú prijatí na štúdium na strednej škole bez prijímacej skúšky pri splnení všetkých podmienok prijímacieho konania.

Niekoľko zmien v testovaní

Podľa Lubyovej Testovanie 9 sprevádzalo niekoľko zmien – otvorené úlohy sa objavili aj v testoch z vyučovacích jazykov, navýšili sa počty úloh ako aj testovací čas (okrem testu z ukrajinského jazyka a literatúry), súčasťou testovania slovenského jazyka a slovenskej literatúry bola časť počúvania s porozumením obsahujúca zvukové nahrávky.

Úlohy vo všetkých predmetoch boli zamerané na porozumenie textu, overovanie vedomostí a zručností, aplikáciu poznatkov v praktických súvislostiach a na logické myslenie. V teste z matematiky sa tradične vyskytujú nesúvislé texty obsahujúce tabuľky a diagramy.

Súčasťou testu z matematiky bol prehľad vzorcov a jednotiek. V testoch z vyučovacích jazykov majú už niekoľko rokov svoje stále zastúpenie aj úlohy na čítanie s porozumením, v ktorých žiaci pracujú s ukážkami súvislých a nesúvislých textov.

Testy písali desaťtisíce žiakov

Celoslovenské testovanie žiakov 9. ročníka základných škôl a 4. ročníka osemročných gymnázií bolo 3. a 4. apríla na 1 569 školách. Z nich bolo 1 446 základných škôl, 113 gymnázií s osemročným vzdelávacím programom a desať stredných športových škôl s osemročným vzdelávacím programom.

Zo všetkých škôl bolo 1 422 s vyučovacím jazykom slovenským, 131 s vyučovacím jazykom maďarským, 15 s vyučovacím jazykom slovenským a maďarským a jedna škola s vyučovacím jazykom ukrajinským. Testy písalo 40 529 žiakov.

Viac k osobe: Martina Lubyová
Firmy a inštitúcie: MŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SR

Ďalšie k téme

Odporúčané