Ministerstvo v novom projekte dáva školám priestor otestovať svoje nápady a riešenia v oblasti digitalizácie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR) vo svojom novom programe Projektový šprint dáva učiteľom a žiakom priestor otestovať svoje nápady a riešenia v oblasti digitalizácie. Ako priblížil odbor komunikácie a marketingu MŠVVaŠ SR, zapojené školské tímy budú mať v prvej fáze, ktorá sa spustila tento týždeň, na dosiahnutie merateľného výsledku 60 dní.

Počas nich budú môcť využiť pomoc a skúsenosti medzinárodných expertov zo Svetovej banky či odborníkov z Európskej komisie. Do projektu sa koncom júna prihlásilo takmer 90 škôl, z ktorých boli pre prvú fázu vybrané tri – každá z iného regiónu Slovenska. Kritériami výberu škôl boli aj ich veľkosť, typ, miera technického vybavenia, geografické umiestnenie, miera inklúzie, či prítomnosť digitálneho koordinátora.

Vybraná bola Základná škola s materskou školou Uhrovec v okrese Bánovce nad Bebravou, Základná škola Rabčice v okrese Námestovo a Základná škola Laborecká v Humennom. Na konci projektu ministerstvo vyhodnotí najefektívnejšie riešenia a pripraví usmernenie, ako by ich mohli využiť a zaviesť aj iné školy.

Testujú vlastné riešenia

Ministerstvo školstva bude na Projektovom šprinte spolupracovať s expertami Svetovej banky, ktorí metodiku projektového šprintu (angl. rapid result interventions – pozn. SITA) vyskúšali a zaviedli vo viacerých krajinách.

„Tento prístup pomáha ministerstvám v krátkom čase, spravidla do sto dní, naštartovať nové reformy, a pomocou dát urýchliť ich implementáciu a vytvoriť poznatky ako efektívnejšie nastaviť vládne politiky a programy,“ vysvetlil Alberto Leyton zo Svetovej banky.

Od bežného pilotného projektu sa metodika líši v tom, že školské tímy testujú vlastné riešenia, a nie zadanie, ktoré dostanú od ministerstva či vedenia školy. Zároveň majú školské tímy na dosiahnutie merateľného zlepšenia časový limit.

Lepšie vzdelávanie v budúcnosti

V prvej fáze budú mať školy dva mesiace na to, aby si overili vlastné návrhy na zlepšenie v oblastiach, ktoré považujú za dôležité.

„Určia si, ako sa chcú k stanovenému cieľu dopracovať a ako budú svoj pokrok merať. Ich cieľom môže byť napríklad zvýšiť podiel učiteľov s digitálnymi zručnosťami alebo zvýšiť počet vyučovacích predmetov, na ktorých budú v škole využívať moderné technológie či inovatívne metódy vzdelávania,“ objasnilo ministerstvo.

Po úspešnom otestovaní škôl v prvej fáze sa v budúcom roku na ďalších aspoň troch školách začne druhá fáza projektu. Projekt školám umožní napríklad inovovať pedagogické postupy s využitím informačných technológii či prepájať školy rôznych úrovní.

Prepájaním škôl sa pritom vytvorí priestor na výmenu skúseností a príkladov dobrej praxe, ktoré môžu ovplyvniť kvalitu vzdelávania v budúcnosti.

Učebné osnovy by mohli prejsť zmenou

„Pandémia donútila mnohých učiteľov začať používať rôzne aplikácie, ale zmysluplné zaradenie digitálneho obsahu a informačných technológii do vyučovania je náročnejšie. Nedostatočný prístup žiakov, hlavne zo sociálne znevýhodneného prostredia, k internetu, počítačom či tabletom sťažuje ich učenie sa pri možnom dištančnom vyučovaní,“ konštatovalo ministerstvo.

Riešenie vidí nielen v modernizácii infraštruktúry, neustálom zdokonaľovaní zručností učiteľov a žiakov, ale aj v zmene učebných osnov tak, aby sa prispôsobili obsahu vzdelávania.

Úlohou Projektového šprintu je testovať ako efektívnejšie nastaviť a zaviesť tieto reformné programy z Plánu obnovy, v ktorom je na investície do digitálneho vybavenia a pripojenia škôl vyčlenených približne 190 miliónov eur.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SR