Budovanie pozitívnych vzťahov ku škole, zvládanie osobných a školských prekážok, zvýšenie motivácie k učeniu a sebarozvoju, eliminácia predčasného odchodu žiakov zo školy, šikanovania a zlých vzťahov na škole. To je cieľom programu mentoringu a tútoringu, ktorý je súčasťou desiatich župných stredných škôl zapojených do národného projektu Zlepšenie stredného odborného školstva v PSK II.
Mentorské tímy
Ako informovala hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Daša Jeleňová, program sa stal aj predmetom nedávneho zasadnutia Regionálnej platformy pre stredné odborné vzdelávanie, ktorý je poradným orgánom odboru školstva PSK. Projekt priniesol na desiatich školách kraja vytvorenie mentorských tímov, ktoré sa v danej téme najprv vzdelávali a neskôr absolvovali workshopy pre podporu ich profesijných kompetencií.
Na Slovensku pracuje zhruba 90-tisíc učiteľov. Profesii dominujú ženy, výnimkou sú vysoké školy
„Mentorské tímy získali podporu aj v osobe externého supervízora, ktorý školu vedie pri implementácií myšlienky mentoringu a tútoringu a plánovaní jej ďalších aktivít,“ uviedla Jeleňová.
Päťčlenné mentorské a tútorské tímy
V každej z projektových škôl sa napokon vytvorili päťčlenné mentorské a tútorské tímy zložené v priemere z dvoch pedagogických zamestnancov a troch žiakov.
Záujem o duálne vzdelávanie v Prešovskom kraji rastie, aktuálne je do tohto systému zapojených takmer 1 700 študentov
Po roku implementácie sa počet takzvaných peer mentorov – žiakov rozrástol na 44 a počet mentorov – učiteľov na 37, čo spolu aktuálne predstavuje 81 členov mentoringových tímov. Ich počet však nie je konečný. Národný projekt s programom tútoringu a mentoringu, s rozpočtom viac ako 6,5 milióna eur, sa totiž bude realizovať až do decembra 2027.
Žiaci ako členovia mentoringového tímu svojich spolužiakov usmerňujú v oblastiach, akými sú adaptácia v škole, orientácia v jej priestoroch, vzťahy s učiteľmi a v kolektíve a mladším spolužiakom tiež poskytujú poradenstvo pri učení.
Podpora a rozvoj
Zároveň sú súčinní pri organizovaní a realizácii skupinových a adaptačných aktivít. Hlavnou úlohou mentorov učiteľov je individuálna podpora rozvoja osobnostných a vzdelávacích potrieb žiakov.
Začal sa 17. ročník Prešovskej detskej univerzity, život na vysokej škole si vyskúša takmer 240 detí (video+foto)
„Vedú konzultácie a neformálne rozhovory s cieľom, aby sa žiak cítil vypočutý, v bezpečí a mal pocit, že jeho potrebám sa niekto venuje,“ konkretizovala hovorkyňa.
Proces etablovania a rozvíjania myšlienky mentoringu priniesol aj potrebu jednotnej prezentácie. PSK preto spustil súťaž o logo mentoringu, ktoré ho má prezentovať na propagačných predmetoch, vizuáloch a dokumentoch škôl aj na aktivitách mentorských tímov. Pod víťazné logo sa napokon podpísal Tobias Ronner zo Strednej odbornej školy technickej v Poprade. Vyobrazil v ňom dve osoby podávajúce si ruky v tvare písmena M (mentoring) a T (tútoring).