Slovensko potrebuje mať pri digitálnej transformácii škôl premyslené kroky. V tlačovej správe to v súvislosti s dokončovaním Plánu obnovy a odolnosti uviedol hovorca projektu Deti nepočkajú Anton Oberhauser. Na digitalizáciu škôl by v rámci komponentu Vzdelávanie v 21. storočí malo ísť 180 miliónov eur.
Lepšie využitie prostriedkov
Tieto peniaze by sa podľa účastníkov Stálej konferencie aktérov vo vzdelávaní (SKAV) mohli využiť lepšie, ako navrhuje súčasná podoba plánu. Ako dobré riešenie vnímajú napríklad nákup technického vybavenia na spájanie škôl tak, aby sa vytvorila možnosť účasti ďalších škôl na vyučovacích hodinách.
Učitelia sú aj za pomalšie kroky a zmeny, len aby bol návrh plánu obnovy úspešný
Oberhauser konštatoval, že Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR sa v teraz intenzívne venuje najmä digitalizácii základných a stredných škôl. Doplnil, že v rámci národných projektov i plánu obnovy plánuje základné digitálne vybavenie škôl a v programovom období 2021 – 2027 uvažuje o zriadení pozície digitálnych koordinátorov. Uvedené kroky vníma ako nevyhnutné a podľa neho nesú v sebe aj náznak inovácie. Účastníci SKAV však považujú za potrebné nielen určenie cieľov digitálnej transformácie škôl, ale aj konkrétne kroky pre ich naplnenie.
Sieťovanie medzi školami
Práve postupné nastavovanie škôl na hybridné vzdelávanie, ktoré by sa v prepojení so sieťovaním teda spájaním škôl stalo príležitosťou pre poskytovanie hodín či šírenie know-how vnímajú ako prvý potrebný krok. „Sieťovanie medzi školami a hybridné vzdelávanie je trendom, ku ktorému sa cez Plán obnovy môžeme reálne priblížiť, ak prehodnotíme niektoré položky rozpočtu. Priestor na to existuje,“ ozrejmil člen Sektorovej rady pre IKT a analytik Juraj Ťapák.
SKAV vzniká v rámci projektu Deti nepočkajú. Má ísť o široké spektrum dotknutých strán „od jaslí po vedu“, ktorá má ambíciu stať sa dlhodobým zdrojom proaktívnych návrhov riešení chrániacich verejný záujem na základe dát a príkladov dobrej praxe, predovšetkým však najlepší záujem detí.