Na pomoc a podporu pre deti a žiactvo pôjde viac peňazí, zvýši sa aj počet úväzkov pre pedagogických asistentov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.
Tento článok pre vás načítala AI.

Od nového školského roka 2024/2025 pôjde na pomoc a podporu pre deti a žiactvo viac financií. Avizuje to Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR. Rovnako avizuje aj zmenu vo financovaní.

Podporné profesie

Kým dosiaľ boli pomoc a podpora financované najmä z európskych zdrojov, od nového školského roka by väčšia časť finančných prostriedkov mala pochádzať zo štátneho rozpočtu.

Zvýšiť by sa mal i počet úväzkov pre podporné profesie. Kým v aktuálnom školskom roku pôsobilo na školách temer 7 500 pedagogických asistentov, od septembra vzrastie počet úväzkov o 2 000. Pedagogických asistentov tak bude 9 498.

Zmeny vo financovaní

Zvýši sa aj počet členov školských podporných tímov, a to z aktuálnych 1 357 na bezmála 2 900. Na viac ako tisícku vzrastie aj počet nepedagogických zamestnancov zabezpečujúcich samoobslužné úkony (pomocní vychovávatelia, resp. rodičovskí asistenti). V aktuálnom školskom roku ich je 335.

„Zmeny vo financovaní si vyžadujú nové spôsoby prideľovania pracovných úväzkov pre pedagogických asistentov. Väčšina pracovných úväzkov bude už financovaná zo štátneho rozpočtu, s minimálnym pokrytím 70 percent počtu úväzkov financovaných z európskych zdrojov v predchádzajúcom školskom roku. Navyše, školy budú môcť požiadať o dodatočné pracovné úväzky pre pedagogických asistentov zo štátneho rozpočtu prostredníctvom individuálneho zberu požiadaviek v máji 2024, a to prostredníctvom webovej aplikácie na www.vykazy.sk,“ informovalo ministerstvo.

Doplnilo, že rozhodovanie o požiadavkách by malo zohľadniť reálnu potrebu aj udržateľnosť pozícií, a to v závislosti od aktuálnej situácie v školách.

„Rozšírené a zvýšené financovanie podporných opatrení pomôže školám zvládať náročné situácie pri vytváraní podmienok na vzdelávanie detí so špeciálnymi potrebami a v zlepšovaní duševného zdravia,“ vyjadril sa šéf rezortu školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).

Kľúčová rola

Dané opatrenia napomáhajú rozvoju jednotlivca a kreovaniu prostredia, v ktorom by sa každé dieťa malo cítiť akceptované a podporované.

Pedagogickí asistenti majú podľa ministerstva kľúčovú rolu pri zabezpečovaní individualizácie vzdelávania, i celkovej podpory priamo v triedach, a to obzvlášť pre žiactvo so špeciálnymi potrebami.

Ich práca zahŕňa adaptáciu učebných postupov, poskytovanie podpory pri učení a pomoc pri prekonávaní rôznych prekážok, či už fyzických, psychických alebo emocionálnych,“ uzatvára MŠVVaM SR.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Tomáš Drucker
Firmy a inštitúcie Hlas-SDMŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SR