Nezisková organizácia EDULAB vytvorila pomôcku pre pedagógov, ktorá môže pomôcť pri napätých situáciach v škole

Za pomoci umelej inteligencie im môže pomôcť pokojne a efektívne si poradiť s agresívnymi žiakmi či rodičmi.
učiteľ, škola, deti, žiaci
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Nezisková organizácia EDULAB vytvorila pomôcku pre pedagógov, ktorá im môže pomôcť pri napätých situáciách v škole. Za pomoci umelej inteligencie im môže pomôcť pokojne a efektívne si poradiť s agresívnymi žiakmi či rodičmi.

„Mnoho učiteľov priznalo, že v kritických situáciách komunikácie s rodičmi alebo s náročnými žiakmi často zlyhávajú. Umelá inteligencia im poskytuje konkrétny návod, ako situáciu pokojne a efektívne vyriešiť,“ ozrejmil riaditeľ neziskovej organizácie EDULAB Ján Machaj.

Ako interaktívny tréner

Učitelia sa neraz ocitajú v situáciách, keď sa musia vysporiadať s nedisciplinovaným žiakom či nespokojným rodičom. Pomôcka v podobe AI poradcu pôsobí ako interaktívny tréner. Pedagógovia si na ňom môžu vyskúšať simulované situácie a nacvičiť si na nich vhodnú komunikačnú stratégiu.

„AI vyhodnocuje komunikačný štýl pedagóga, identifikuje jeho slabé a silné stránky, a umožňuje mu ich zdokonaliť. Ak učiteľovi niečo nevyjde, môže si rozhovor s AI opakovať, kým nenájde správny prístup,“ vysvetľuje Machaj. Podotkol, že rolová hra sa odohráva v bezpečnom prostredí medzi počítačom a učiteľom, kde absentuje obava zo zlyhania a v prípade nevydarenej konverzácie si ju možno zopakovať.

Poznámky či pokarhania neraz zhoršia situácie

Prezidentka Združenia základných škôl Slovenska Eva Horníková zdôraznila dôležitosť citlivého prístupu a efektívnej komunikácie. Tradičné výchovné prostriedky v podobe poznámok či pokarhania podľa nej neraz situácie ešte väčšmi zhoršia.

„Učitelia na hodine riešia aj nedisciplinovanosť žiakov, nerešpektujúce správanie, ignoráciu pokynov. To ovplyvňuje celú atmosféru v triede. Učiteľ aj vychováva a používa výchovné prostriedky, ako sú upozornenia, pokarhania či poznámky. Takýto postup väčšinou dlhodobo nefunguje a výchovné problémy sa často eskalujú,“ uviedla Horníková. Pedagógovia tiež potrebujú konštruktívne, a bez zhoršenia vzťahov, komunikovať aj s rodičmi, nielen žiakmi, a aj preto by pedagogickí a odborní zamestnanci mali byť aj dobrými mediátormi a ovládať nástroje efektívnej a pozitívnej komunikácie.

„Osvojenie komunikačných zručností je napokon i súčasťou implementácie kurikulárnej reformy, ktorou od roku 2026 začnú všetky slovenské školy. Preto je veľkým pokrokom spôsob, akým si vďaka umelej inteligencii môžeme tieto zručnosti trénovať,“ dodala Horníková.

Prebehlo prvé skúšanie technológie

Ako prví si technológiu vyskúšali riaditelia škôl v Košiciach, a to na špeciálnom podujatí, ktoré organizovali EDULAB, mesto Košice, Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) a Združenie základných škôl Slovenska. Precvičili si riešenia zložitých situácií a získali aj okamžitú spätnú väzbu, ocenili najmä možnosť nácviku komunikácie bez stresu zo zlyhania.

„Pedagógovia dnes potrebujú nielen odborné znalosti, ale najmä pokročilé komunikačné stratégie a schopnosti riešiť krízové situácie. NIVaM aktívne sprevádza školy na ceste k úspešnej implementácii kurikulárnej reformy, preto pre nich pripravujeme adresné vzdelávacie kurzy, metodické materiály a školenia, ktoré sú vynikajúcim základom pre zvládnutie týchto výziev. V tomto procese je dnes prelomovým pomocníkom umelá inteligencia. Vďaka AI asistentom môžeme pedagógom poskytnúť efektívny nástroj na zvládanie komunikačných situácií, s ktorými sa denne stretávajú. Kurz s podporou AI naučí učiteľov pokojne, efektívne a odborne reagovať aj v kritickejších momentoch, čím výrazne posilní ich profesijnú istotu a odbornosť,“ uviedla generálna riaditeľka NIVaM-u Romana Kánovská.

Chýbajú kvalitní tréneri a školitelia

V porovnaní s tradičnými školeniami má táto pomôcka výhodu v tom, že je nepretržite dostupná a ponúka okamžitú spätnú väzbu. V dôsledku toho je tiež časovo a finančne výhodnejšia.

„Kvalitných trénerov či školiteľov je na Slovensku málo a dopyt je veľký. Umelá inteligencia tento problém rieši, keďže dokáže byť k dispozícii kedykoľvek a kdekoľvek,“ uzavrel Machaj.

Firmy a inštitúcie: Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM)Združenie základných škôl Slovenska (ZZŠS)

Ďalšie k téme

Odporúčané