- aktualizované 10. februára, 15:01
Petíciu za zachovanie maďarského jazyka pri externom testovaní žiakov základných škôl (ZŠ) podpísalo za štyri dni 1 500 ľudí. Ako uviedla Réka Bokor z hnutia Spolupatričnosť – Összefogás, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR sa preto musí touto hromadnou pripomienkou k novele školského zákona zaoberať.
Bokor poukázala, že maďarský jazyk a literatúra je základným predmetom škôl s vyučovacím jazykom maďarským, preto by mal byť aj naďalej súčasťou externých testovaní a maturít. Rezort školstva pre agentúru SITA uviedol, že túto aktivitu politického hnutia Spolupatričnosť vníma ako „maximálne zbytočnú a politicky motivovanú“. Rezort zároveň odmietol, že by bol z Testovania 9 vypustený predmet maďarský jazyk a literatúra.
Menšinové práva sú súčasťou vládneho programu
Hnutie upozornilo, že ministerstvo školstva plánuje cez vyhlášku vypustiť predmet maďarský jazyk a literatúra z Testovania 9. Bokor dodala, že status quo v oblasti menšinových práv je súčasťou vládneho programu a aj preto je pre nich úsilie vyradiť maďarský jazyk a literatúru z okruhu testovaných predmetov nepochopiteľné a neakceptovateľné.
Gröhling: Je úplný nezmysel, aby sme riadili školstvo z dvoch rezortov. Verím, že budúci rok Kaliňákova bašta padne
„Veríme, že keď ministerstvo uvidí naše odborné argumenty a pocíti tlak zo strany spoločnosti, zmení názor a maďarský jazyk a literatúra zostane medzi predmetmi externého testovania,“ povedal predseda hnutia Szabolcs Mózes.
K vypusteniu predmetu nedôjde
Ministerstvo školstva v odpovedi uviedlo, že túto problematiku vysvetľovalo prostredníctvom médií už viackrát.
„Zverejnený materiál bol súčasťou medzirezortného pripomienkového konania a môžeme ubezpečiť širokú verejnosť a aj maďarské politické strany, že k žiadnemu vypusteniu predmetu maďarský jazyk a literatúra z Testovania 9 nedôjde a nezasiahne to ani iné národnostné školy,“ objasnilo.
Rezort tiež skonštatoval, že na pripomienkach medzi sebou spolupracovali príslušné sekcie. Z tohto dôvodu by podľa ministerstva nemala nastať situácia, ktorá by mohla poškodiť výchovno-vzdelávací proces žiakov na školách s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny.