Platforma Kto chýba? má pomôcť zlepšiť orientáciu v inkluzívnom vzdelávaní

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: Pixabay.com

Na podporu inklúzie má slúžiť aj ďalší projekt nadácie s názvom Škola inkluzionistov

Platforma Kto chýba? má pomôcť najmä rodičom detí so zdravotným znevýhodnením, ale aj deťom samotným, aby sa lepšie orientovali v problematike inklúzie. Vďaka platforme získajú praktické rady a spoznajú príbehy iných rodín. „Chceme pomôcť aj školám vytvárať inkluzívne prostredie, prinášať odborné riešenia a príbehy dobrej praxe,“ povedal riaditeľ Nadácie pre deti Slovenska Ondrej Gallo.

Pre nadáciu je kľúčové presvedčiť verejnosť, že inkluzívne vzdelávanie je najlepšia cesta, ako priniesť kvalitné vzdelanie v škole pre všetky deti.  „Inklúzia nie je strašiak, ale je prospešná pre každé jedno dieťa. Rešpekt sa netýka len zdravotne znevýhodnených, týka sa každého jedného dieťaťa v škole,“ dodal Gallo.

Témy, ktoré zanedbávame

Webový portál www.ktochyba.sk založila Nadácia pre deti Slovenska s podporou Orange Slovensko, Koalície pre deti Slovenska a Plesu v opere. „Ples dokáže pritiahnuť obrovskú pozornosť ľudí aj médií a dokáže vyzdvihnúť témy, ktorým by sme sa mali venovať, lebo ich ako krajina a spoločnosť zanedbávame,“ povedal generálny riaditeľ Orange Slovensko Pavol Lančarič.

Témou 19. ročníka dobročinného plesu bude inkluzívne vzdelávanie, teda vyučovanie, rešpektujúce rozdiely medzi deťmi a právo všetkých na rovnaký prístup k vzdelávaniu.

Psychológ môže zohrať kľúčovú úlohu

V máji školy žiadali od ministerstva školstva 5 845 asistentov učiteľa. Ministerstvo schválilo asi polovicu a dnes v školách chýba 3 536 asistentov učiteľa. Na podporu inklúzie má slúžiť aj ďalší projekt nadácie s názvom Škola inkluzionistov, ktorú nadácia spustila minulý rok. „U nás sa v špeciálnych školách vzdeláva trikrát toľko detí ako v Európskej únii. Cieľom Školy inkluzionistov je podpora deti so zdravotným znevýhodnením, aby sa vzdelávali v bežných základných školách. Na jedného školského psychológa pripadá takmer 3 000 detí. Toto číslo je pre mňa hrozivé. Psychológ môže zohrať kľúčovú úlohu v tom, aká je atmosféra v škole, ako sa dieťa cíti,“ povedal Gallo.

Nedostatočná inklúzia

Účastníčka programu Škola inkluzívnosti zo Základnej školy Aurela Stodolu v Martine Lívia Muntágová povedala, že inkluzívne vzdelávanie na Slovensku je nedostatočné. „Rodičia často chodia od školy ku škole, kde ich odmietajú. Náročné je takisto rozhodovanie, ktoré dieťa dostane asistenta učiteľa a ktoré nie,“ dodala Muntágová.

Podľa nej štátne inštitúcie prijímajú legislatívne zmeny, ktoré sú antiinkluzívne. Posúva nás to míľovými krokmi dozadu, nie dopredu, ako by malo.

Do Školy inkluzionistov sa v minulom roku prihlásilo takmer 80 škôl, z ktorých vybrali 20 a intenzívne sa im venujú. Odborný tím tvorí 80 pedagógov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať