Podľa Lubyovej, kým sa deti dostanú do deviateho ročníka, tak zo škôl sú „odčerpané“ talentované deti či deti, ktorých rodičia sú lepšie sociálne situovaní
Po novom sa budú môcť na päťročné bilingválne stredné školy hlásiť len deviataci a nie aj žiaci ôsmych ročníkov základných škôl, ako je to v súčasnosti. Vyplýva to z pripravovanej novely školského zákona. Povedala to v rozhovore pre agentúru SITA ministerka školstva Martina Lubyová.
„Súvisí to s nastavením vzdelávacieho systému, ktorý je detailne popísaný v Národnom programe rozvoja výchovy a vzdelávania. My trpíme tým, že máme základnú deväťročnú školu, ktorá je pilierom vzdelávania a počas nej ´odčerpávame´ v niektorých ročníkoch detí do špeciálnych výberových škôl,“ dodala šéfka rezortu školstva.
Podľa Lubyovej, kým sa deti dostanú do deviateho ročníka, tak zo škôl sú „odčerpané“ talentované deti či deti, ktorých rodičia sú lepšie sociálne situovaní. „Je to postupná segregácia. Takýto model nemajú nikde v Európe. Ustúpili od neho už aj Maďari a Poliaci. My sa ho snažíme aspoň obmedzovať, pretože to nie je v súlade s ideou inklúzie,“ vysvetlila Lubyová.
Výzva ministerke, aby začala riešiť skutočné problémy
Ministerka školstva podľa poslankyne za hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) Veroniky Remišovej zas vyrába zbytočné problémy. „Na rozdiel od ostatných stredných škôl bilingválne lýcea väčšinou majú päťročné študijné programy, preto malo zmysel, aby žiaci mohli odchádzať na bilingválne lýcea už o rok skôr. Vyzývame ministerku, aby začala riešiť skutočné problémy a nevnášala do systému chaos,“ dodala opozičná poslankyňa.
Časť žiakov stratí záujem
Slovenská komora učiteľov súhlasí so zjednotením odchodu žiakov na bilingválne gymnáziá z jedného ročníka. „Z pohľadu základných škôl je rozumnejšie nastavenie odchodu z deviateho ročníka, pretože doteraz prichádzali o nadaných ôsmakov. Z pohľadu študentov je naopak rozumnejší prechod z ôsmeho ročníka vzhľadom na ich vek pri ukončovaní päťročného bilingválneho štúdia. Títo žiaci nemajú problém v prvom, prechodnom ročníku bilingválnych škôl doplniť si učivo z deviateho ročníka a nadobudnúť k tomu jazykové kompetencie, potrebné pre ďalšie štúdium v cudzom jazyku,“ vysvetlili učitelia.
Rozhodnutie ministerky spôsobí podľa komory učiteľov u časti žiakov stratu záujmu o bilingválne päťročné štúdium. „Čo sa týka opatrení v prvom akčnom pláne, očakávali sme zásadnejšie opatrenia smerom k zlepšeniu kvality vzdelávania než tie, ktoré sa doň dostali. Zásadnejšie zmeny ministerstvo odsunulo na ďalšie vlády,“ dodala komora.
Dvanásť čiastkových cieľov
Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania určuje smerovanie slovenského školstva na nasledujúcich desať rokov. Dokument tvorí dvanásť čiastkových cieľov – šesť pre regionálne školstvo a šesť pre vysoké školstvo a 106 opatrení. Opatrenia sú rozpracované do implementačného plánu, ktorý pozostáva z piatich dvojročných na seba nadväzujúcich akčných plánov. Prvý akčný plán je na obdobie rokov 2018-2019.