Z prieskumu mimovládnej organizácie eduRoma vyplýva, že 70 percent rómskych žiakov sa po vynútenej prestávke spôsobenej pandémiou koronavírusu nezapojilo do vyučovania.
Mimovládke poskytli údaje zástupcovia 76 pomáhajúcich profesií, ktorí svoje služby poskytujú vo viac ako 140 vylúčených komunitách v Košickom, Prešovskom, Banskobystrickom, Nitrianskom a Bratislavskom kraj.
Školu najviac zanedbali žiaci druhého stupňa
Ide pritom prevažne o žiakov druhého stupňa (60 percent). Za nimi nasledujú žiaci prvého stupňa (40 percent). V priemere iba 30 percent žiakov z rómskych komunít bolo počas vzdelávacej krízy zapojených do dištančného vzdelávania, a to buď online alebo offline formou.
Duálnym vzdelávaním v Prešovskom kraji prechádzajú stovky žiakov, pomáha integrovať Rómov
Prípadne sa títo žiaci neskôr, v posledný júnový mesiac pred skončením školského roka, rozhodli dobrovoľne navštevovať prezenčnú formu vzdelávania v škole.
Výsledky prieskumu predovšetkým z východného Slovenska ukazujú, že v niektorých konkrétnych vylúčených komunitách sa počas krízy nezapojilo do vzdelávania 90 až 100 percent žiakov.
Z údajov tiež vyplynulo, že v priemere 60 percent rómskych žiakov nemalo počas dištančného vzdelávania žiadny alebo iba veľmi ojedinelý kontakt s učiteľom.
Nemal kto nosiť pracovné listy
Zapojenie rómskych žiakov do dištančného vzdelávania počas pandémie predpokladá udržiavanie pravidelného kontaktu s učiteľom.
„Z výpovedí sa však dozvedáme, že samotní pedagógovia odmietli chodiť do rómskych komunít k žiakom, a keďže na mnohých školách chýbajú asistenti učiteľov a v lokalite nie sú ani terénni, sociálni či komunitní pracovníci, nemal kto nosiť pracovné listy,“ uvádza eduRoma.
Kapacita novej škôlky v Hranovnici nebude postačovať pre všetky deti, problém riešia aj iné obce
Značný bol aj nezáujem vzdelávať sa zo strany samotných žiakov z rómskych komunít napriek tomu, že mali potrebné technické vybavenie.
Podľa eduRoma sú ďalšími hlavnými príčinami nezapojenia sa do dištančného vzdelávania nariadenia rezortu školstva, ktoré školám prikazovali, aby sa počas dištančného vzdelávania žiaci neznámkovali, aby niekto neopakoval ročník a aby bol návrat do školy v mesiaci jún dobrovoľný.