Zastupiteľstvo Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) na svojom 20. zasadnutí odsúhlasilo optimalizáciu siete stredných škôl na Liptove a Kysuciach.
Od 1. septembra 2025 dôjde k administratívnemu spojeniu dvoch stredných škôl v okrese Liptovský Mikuláš a dvoch v Kysuckom Novom Meste. V Ružomberku sa od 1. septembra 2026 spoja štyri stredné školy.
Spojenie stredných škôl
Ako informoval ŽSK, v Liptovskom Mikuláši vznikne spojením Strednej odbornej školy polytechnickej a Strednej odbornej školy stavebnej nová škola pod názvom SOŠ stavebná a SOŠ agropotravinárska a technická.
Poslanci Prešovského kraja schválili optimalizáciu siete stredných škôl, dva projekty neprešli
V Kysuckom Novom Meste bude mať jedno vedenie Stredná priemyselná škola informačných technológií a Gymnázium. V Ružomberku sa spoja Stredná odborná škola obchodu a služieb, Stredná odborná škola polytechnická, Obchodná akadémia a Škola umeleckého priemyslu. Erika Jurinová, predsedníčka ŽSK, uviedla, že cieľom spájania škôl je zabezpečiť ekonomickú stabilitu a vytvoriť priestor na reakciu na meniace sa požiadavky trhu práce.
Jediná cesta
Dodala, že optimalizáciou už prešli školy v Žiline, Rajci, Liptovskom Hrádku, Martine, Tvrdošíne a Turzovke. V súvislosti s optimalizáciou Gymnázia Turzovka a zmenou zriaďovateľa tohto gymnázia poslanci odsúhlasili aj prevod majetku budovy gymnázia mestu Turzovka za dohodnutú kúpnu cenu 500-tisíc eur, (od 1.9. 2025 je zriaďovateľom mesto Turzovka).
Financovanie regionálneho školstva čelí problémom, diskutuje sa o zmene siete základných škôl
„Často zaznieva návrh, aby sme celý proces ešte odložili a dôkladnejšie premysleli. Na Slovensku máme tendenciu veriť, že odkladanie riešení vyrieši aj zložité problémy. Že sa ,niečo stane‘, čo situáciu zmení. V tomto prípade však nejde o prechodnú záležitosť. Demografický vývoj je predvídateľný na desiatky rokov dopredu a nič nenasvedčuje tomu, že štát bude mať v budúcnosti viac peňazí na financovanie súčasného modelu stredného školstva. Financovanie je viazané na počet žiakov a jedinou cestou k lepším podmienkam pre učiteľov aj študentov je efektívnejšie využívanie zdrojov,“ uzavrela Jurinová.