Predbežná správa o efektívnosti výdavkov na regionálne školstvo odhalila viacero problémov v jeho financovaní

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Tomáš Drucker (vpravo) počas tlačovej besedy Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže na tému: Unikátny príbeh najdôležitejšej reformy základného vzdelávania: Čo sme dosiahli, čo nám školy hovoria a aké kroky nasledujú. Bratislava, 21. november 2024. Foto: SITA/Milan Illík
Tento článok pre vás načítala AI.

Predbežná správa o efektívnosti výdavkov na regionálne školstvo odhalila viacero problémov v jeho financovaní. Správu predstavil minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).

Financovanie školstva

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR uviedlo, že ide o prvý krok k naplneniu záväzku z programového vyhlásenia vlády, ktorá sa v ňom zaviazala k revidovaniu normatívov na financovanie základných a stredných škôl a k ich postupnému adekvátnemu navyšovaniu.

„Cieľom tejto správy je objektívne zhodnotiť a pravdivo pomenovať realitu financovania školstva na Slovensku. Iba na základe faktov dokážeme hľadať riešenia, ktoré prinesú kvalitné a dostupné vzdelanie pre každé dieťa,“ uviedol šéf rezortu školstva.

Zanedbaná infraštruktúra

Medzi hlavnými zisteniami predbežnej správy o problémoch v regionálnom školstva patrí najmä jeho nedostatočné financovanie, zanedbaná školská infraštruktúra, ale aj vysoký počet malých základných škôl.

„Výdavky na vzdelávanie na Slovensku patria medzi najnižšie v EÚ, čo môže byť jedným z dôvodov podpriemerných výsledkov slovenských žiakov v medzinárodných testovaniach,“ vyplýva zo správy.

Zistenia poukazujú aj na problémy s normatívnym financovaním, systém financovania je štandardný, no môže byť miestami nespravodlivý a komplikovaný, pričom množstvo zavedených parametrov môže spôsobovať, že niektoré školy sú zvýhodňované na úkor iných.

Vysoký počet malých škôl

Správa ukazuje, že problematický je aj vysoký počet malých základných škôl. Systém sa tým predražuje a zhoršuje to i výsledky žiakov.

„Ich žiaci majú horšie výsledky v celoštátnych testovaniach aj po zohľadnení socioekonomického prostredia,“ uvádza sa medzi zisteniami predbežnej správy. Ďalším problémom je nízka efektivita odborného vzdelávania, odborné školy na Slovensku sa podľa správy ťažko prispôsobujú potrebám trhu práce.

Efektívne využitie dostupných zdrojov

Duálne vzdelávanie síce vykazuje lepšie výsledky, zároveň ale má vyššie náklady ako v zahraničí. Správa tiež konštatuje nedostatočnú podporu nezvýhodneného žiactva.

„Slovenský systém nedokáže zmierniť vplyv socioekonomického prostredia na vzdelávacie výsledky žiakov, čo spôsobuje prehlbovanie nerovností,“ vyplýva zo zistení. Správa rovnako poukazuje aj na zanedbanú školskú infraštruktúru, kde investičný dlh narástol pre dlhodobo nízke kapitálové výdavky. Potrebné je lepšie investičné plánovanie a situácii by mohli pomôcť aj výraznejšie investície zo zdrojov .

Rezort školstva akcentoval, že pri súčasnom stave verejných financií nie je možné spoliehať sa len na zvýšenie výdavkov na školstvo, ale je potrebné efektívne využívať dostupné zdroje.

„Záverečná správa revízie výdavkov v roku 2025 navrhne konkrétne opatrenia na zlepšenie systému. Chceme tento priestor využiť na poctivú prípravu riešení,“ uzavrel Drucker.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Tomáš Drucker
Firmy a inštitúcie EU Európska úniaHlas-SDMinisterstvo školstva SR