Prvá fáza optimalizácie siete stredných škôl bola odštartovaná, podľa Druckera treba ďalšie projekty

Cieľom optimalizácie je vytvoriť silnejšie a efektívnejšie stredné školy, ktoré budú lepšie pripravené na spoluprácu so zamestnávateľmi aj vysokými školami.
ŠKOLSTVO: Priority rezortu na rok 2025
Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR Tomáš Drucker počas tlačovej besedy ministra školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR na tému: Priority rezortu školstva na rok 2025 v novom sídle Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR v Spectrum Tower v bratislavskej Petržalke. Bratislava, 7. január 2025. Foto: archívne, SITA/Milan Illík

Prvá fáza optimalizácie siete stredných škôl oficiálne odštartovala. Samosprávne kraje pripravili a schválili vo svojich zastupiteľstvách 52 regionálnych projektov.

Na základe ich žiadostí ministerstvo zrealizuje zmeny v sieti stredných škôl, ktoré začnú platiť od septembra 2025 alebo 2026, v závislosti od harmonogramu jednotlivých projektov.

Silnejšie a efektívnejšie školy

Cieľom optimalizácie je vytvoriť silnejšie a efektívnejšie stredné školy, ktoré budú lepšie pripravené na spoluprácu so zamestnávateľmi aj vysokými školami. Reforma kladie dôraz na kvalitu riadenia, vybavenie škôl a zlepšenie ponuky odborov.

„Ukázalo sa, že keď sa spojí podpora, spolupráca a primeraný tlak zo strany štátu, dá sa pohnúť aj s témou, do ktorej sa roky nikomu nechcelo. Ďakujem samosprávnym krajom za aktívny prístup. Projekty, ktoré pripravili a schválili v zastupiteľstvách, sú dôkazom, že im záleží na budúcnosti školstva v ich regióne,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker.

Určovanie výkonov

Dôležitou súčasťou zmien je aj určovanie tzv. výkonov – teda počtov žiakov v odboroch, ktoré štát financuje. Po prvýkrát navrhne ich základný rámec priamo ministerstvo školstva.

„Návrh síce nie je pre kraje záväzný, ale chceme aktívne ovplyvniť diskusiu o výkonoch tak, aby stredné školstvo skutočne pripravovalo žiakov na odbory, ktoré majú uplatnenie, alebo ich pripraví kvalitne na ďalšie štúdium,“ vysvetlil Drucker.

Optimalizačný proces podporí aj európsky projekt v spolupráci s Alianciou sektorových rád v hodnote 29,9 milióna eur. Cieľom je presnejšie predvídať potreby trhu práce a zosúladiť s nimi ponuku vzdelávacích odborov.

Ide len o začiatok

„Nejde o jednorazovú úpravu. Ak chceme mať silnejšiu a modernejšiu sieť stredných škôl, toto je len začiatok, ktorý sa nezaobíde bez ďalších krokov a ďalších projektov optimalizácie,“ doplnil minister.

Stredné školy budú modernizovať odbory, digitalizovať výučbu a zlepšovať vyučovanie STEM predmetov (zahŕňajúce oblasti vedy, techniky, inžinierstva a matematiky, pozn. SITA). Čaká ich aj zavedenie povinnej maturity z matematiky.

Medzi ďalšie kroky patrí pripravovaná zákonná definícia školskej právnickej osoby a vytvorenie podmienok na vznik konzorcií škôl, aby bolo možné efektívne zdieľať zdroje a odborné kapacity.

Rizikové prípady

Na základe skúseností z prvej fázy optimalizácie ministerstvo odporúča krajom hľadať spôsoby, ako zrýchliť rozhodovací proces, pružnejšie aktualizovať regionálne stratégie a zlepšiť komunikáciu medzi zriaďovateľmi, školami a partnermi.

Za rizikové považuje rezort prípady, keď sa neochota k zmene rieši tým, že sa zriaďovateľská pôsobnosť presúva z vyššieho územného celku na mesto. Pri finančnej situácii samospráv hrozí, že škola tým stratí šancu na záchranu a rozvoj, poukázal rezort školstva.

Viac k osobe: Tomáš Drucker

Ďalšie k téme

Odporúčané