Rezort školstva zlepšuje financovanie podpory pre žiakov. Ministerstvo školstva o tom informovala s tým, že predstavili aktualizovanú metodiku financovania podporných opatrení, ktorá vstúpi do platnosti v školskom roku 2025/2026. Zmeny by tak podľa slov rezortu mali zvýšiť dostupnosť a efektivitu podpory pre deti a žiakov vo všetkých typoch škôl.
Ministerstvo priblížilo, že jednou z kľúčových zmien je zvýšenie minimálneho úväzku pre pedagogických asistentov a členov školských podporných tímov z doterajších 0,25 na 0,5. Ministerstvo tak reaguje na opakované problémy škôl s neobsadenými či neefektívne využívanými malými úväzkami, pri ktorých sa pridelené financie vracali späť rezortu.
Pomoc aj menším školám
Nové nastavenie podľa slov ministerstva umožní prideľovať vyšší úväzok aj menším školám, ktoré ich doteraz nedosahovali. Rezort školstva súčasne spúšťa aj pilotný projekt zameraný na zvýšenie dostupnosti školských psychológov a špeciálnych pedagógov.
Drucker plánuje zmeny v predškolskom vzdelávaní, dochádzka do materskej školy bude povinná už pre trojročné deti - VIDEO
„Po novom budú prideľovaní pod Centrá poradenstva a prevencie. Umožní to efektívnejšie pokryť potreby menších škôl, ktorým metodika neumožňovala získať vlastného odborného zamestnanca, alebo im vychádzali príliš malé úväzky,“ vysvetlilo ministerstvo s tým, že pri rozhodovaní o využití týchto expertov budú zohľadňovať podiel detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a tiež ukazovatele ako prepadávanie alebo zhoršené známky zo správania.
Menej byrokracie a viac praktických usmernení
Ako ministerstvo ďalej informovalo, počet financovaných úväzkov pedagogických asistentov a školských podporných tímov zostáva oproti predchádzajúcemu školskému roku nezmenený. Nová metodika však umožní efektívnejšie presuny úväzkov v rámci zložiek spojených škôl podľa aktuálnych potrieb žiakov. Súčasne podľa rezortu školstva dôjde aj výraznému zjednodušeniu administratívy.
Vzdelávanie dospelých čaká reforma, Druckerovo ministerstvo buduje praktický systém - VIDEO
„Aktualizované vyjadrenia k účelu poskytnutia podporného opatrenia už nebudú vyžadovať duplicitné prílohy. Školy dostanú jasné a praktické usmernenie, ako správne vypĺňať zber údajov na základe diagnostickej správy a odborného stanoviska,“ spresnilo ministerstvo a pokračovalo, že sa rozšíri aj možnosť využitia príspevku pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia.
„Školy môžu tieto prostriedky využiť napríklad na zabezpečenie raňajok, desiaty alebo iného občerstvenia,“ priblížil rezort školstva, ktorý očakáva, že nové nastavenie prispeje k lepšiemu fungovaniu podporných tímov, spravodlivému rozdeleniu odborníkov a k zlepšeniu podmienok pre deti a žiakov.