„Ranné kruhy“ – zlepšujú atmosféru v triede alebo pridávajú viac stresu rodičom?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Ministerstvo školstva ich predstavuje ako spôsob, ako podporiť komunikáciu a pohodu detí. No zatiaľ čo odborníci chvália ich prínosy, niektorí učitelia upozorňujú na časové limity a rodičia zápasia s ešte väčším ranným stresom. Sú ranné kruhy skutočne prospešné, alebo sa ich prínosy preceňujú?

Ranné kruhy sa stali súčasťou reformy slovenského školstva, ktorej cieľom je zlepšiť sociálnu interakciu a emocionálny rozvoj detí. Tento koncept pochádza z moderných vzdelávacích prístupov, kde sa veľký dôraz kladie nielen na akademické výsledky, ale aj na duševné zdravie a atmosféru v triede. Od školského roka 2023/2024 sú ranné kruhy odporúčané ministerstvom školstva a platia najmä pre žiakov na prvom stupni základných škôl. Účelom týchto ranných stretnutí je poskytnúť žiakom priestor na vyjadrenie svojich pocitov, zlepšenie vzájomnej komunikácie a posilnenie vzťahov v triede.

Podpora sociálnej interakcie alebo formálna povinnosť?

Podľa odborníkov majú ranné kruhy potenciál pozitívne ovplyvniť atmosféru v triede a prispieť k lepším vzťahom medzi žiakmi. „Aby sa kurikulárna reforma úspešne presadila v školách, učitelia a riaditelia musia mať nielen základné pedagogické vzdelanie, ale aj zručnosti na implementáciu inovatívnych metód vzdelávania,“ uvádza Mgr. Ján Machaj, PhD. riaditeľ Neziskovej organizácie Edulab. „Vytvorili sme projekt Mapa školského know-how, ktorý poskytuje online kurzy zamerané na moderné prístupy k vzdelávaniu. Súčasťou reformy sú aj nové formy, ako napríklad „ranné kruhy“, ktoré podporujú sociálnu interakciu a rozvoj emocionálnej inteligencie u detí,“ dodáva.

ranné kruhy
gettyimages.com

Rôzne prístupy na školách a výzvy pre učiteľov

Napriek pozitívnemu zámeru ministerstva majú niektorí učitelia iný pohľad na realizáciu ranných kruhov v praxi. PaedDr. Eva Melcerová zo Základnej školy Pavla Marcelyho v Bratislave upozorňuje na náročnosť implementácie: „Či ranné kruhy plnia svoje očakávania, je veľmi ťažká otázka, pretože ministerstvo ranné kruhy odporúča, vydalo aj nejaké námety, podľa ktorých sa učitelia môžu riadiť, ale celá organizácia je v kompetencii škôl. Preto to majú školy nastavené rôzne, od pätnásť minút až do hodiny týždenne. U nás konkrétne deväť minút denne, čo je dosť krátky čas na pozitívnu motiváciu, zistenie duševnej pohody, či nepohody, nastavenie vzťahov, alebo obyčajnú komunikáciu, ako sa žiaci cítia.“

Melcerová tiež zdôrazňuje, že kvalita ranných kruhov závisí od prístupu samotného učiteľa. Hoci ministerstvo túto techniku odporúča, existuje obava, že nie všetci pedagógovia ju budú využívať plnohodnotne. Niektorí môžu ranný kruh vnímať len ako ďalšiu administratívnu záťaž.

Logistické výzvy pre rodičov

Zavedenie ranných kruhov má však vplyv nielen na školy a učiteľov, ale aj na rodičov. Pre mnohých z nich môže byť ranné prispôsobenie sa harmonogramu školy stresujúce. „Ako rodič vnímam ranné kruhy skôr z logistického hľadiska. Celá rodina sa musela prispôsobiť a ranný stres je o čosi väčší. Nakoľko na našej škole sa týmto vyučovanie začína desať minúť pred ôsmou, väčšinou dobiehame do školy na poslednú chvíľu. Kým si deti zvyknú na nový režim, môže to byť náročné pre všetkých,“ uvádza Zuzana, matka dvoch detí na základnej škole.

Potenciál alebo ďalšia povinnosť?

Ranné kruhy sú určite nástrojom, ktorý môže zlepšiť vzťahy medzi žiakmi a vytvoriť príjemnejšiu atmosféru v triede. Ich úspech však závisí od toho, ako sa budú v praxi realizovať. Zatiaľ čo niektorí pedagógovia ich vnímajú ako užitočný nástroj pre rozvoj emocionálnej inteligencie a lepšiu komunikáciu, iní ich považujú za ďalšiu administratívnu záťaž, ktorá nemusí vždy dosiahnuť svoj cieľ.

Ak majú ranné kruhy skutočne fungovať, bude záležať na prístupe učiteľov, nielen na odporúčaniach ministerstva. Výsledok sa líši od školy ku škole, no ich potenciál zlepšiť vzťahy v triede je nepopierateľný. Otázka však zostáva – prinesú viac harmónie alebo stresu?

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať