BRATISLAVA 11. septembra (WEBNOVINY) – Aj kvalita škôl by mohla ovplyvniť to, koľko peňazí škola dostane. Rezort školstva chce pripravovanými opatreniami zvýšiť finančnú podporu pre školy, za ktorými sú výsledky, uviedol hovorca ministra školstva Michal Kaliňák.
Ako sa bude kvalitatívna úroveň výchovno-vzdelávacieho procesu v školách posudzovať, zatiaľ celkom jasné nie je. Nastavenie merateľných kritérií, podľa ktorých by bolo možné ju posúdiť, sa ešte len pripravuje, hovorí Kaliňák.
„Je to dlhodobý proces, ktorý si vyžaduje dôkladné posúdenie,“ uviedol hovorca. Takéto financovanie by sa malo podľa neho dotknúť základných a stredných škôl.
Materiál, ktorý by peniaze pre školy na základe ich kvality riešil, je podľa hovorcu ešte len v pracovnej verzii, a teda je predčasné hovoriť o tom, ako bude celý systém fungovať. Ministerstvo chce najskôr pracovnú verziu prerokovať so zástupcami škôl.
Kritérií kvality bude niekoľko
Pracovná skupina, ktorá pripravuje merateľné kritériá kvality škôl, je zložená zo zástupcov ministerstva školstva, Štátnej školskej inšpekcie a Národného ústavu certifikovaných meraní.
Jedným z kritérií by podľa hovorcu Kaliňáka bolo v základných školách aj testovanie piatakov či deviatakov, hľadajú sa však ďalšie. Peniaze, ktoré by dostali školy na základe kvality, by boli podľa hovorcu ministra školstva zrejme bonusom k normatívu.
Prezidentka Slovenskej komory učiteľov Mária Barancová si myslí, že financovanie škôl na základe ich kvality môže byť „tenkým ľadom“. Podľa nej totiž existujú okrem merateľných kritérií aj tie nemerateľné, teda psychologické, ako je spokojnosť rodičov a žiakov so školou, spokojnosť učiteľov či medziľudské vzťahy, ktoré je tiež potrebné brať do úvahy.
Okrem toho podľa nej existujú aj školy, ktoré sa orientujú na deti s individuálnymi potrebami, sú školy, ktoré majú deti s poruchami správania. „Je takáto škola menej kvalitná,“ pýta sa Barancová.
Rozhodovanie bude komplikované
Pri zvažovaní len merateľných kritérií sa to podľa nej skôr podobá na to, akoby sme chceli v školách žiaka s jednotkami.
Potrebné je však hľadať tú oblasť, v ktorej je dieťa dobré, a to nemusia byť len predmety kognitívneho charakteru, ale aj tie umelecky zamerané, dodáva Barancová. Preto je podľa nej potrebné pri modeli financovania zvážiť všetky tieto aspekty a pristupovať k nemu citlivo.
Denník Plus jeden deň v stredu 11. septembra informoval, že sa chystá nové financovanie škôl podľa ich kvality. Objem financií pre školy sa má podľa denníka po novom rozdeľovať na základe toho, aká je škola kvalitná.
„V praxi by sa sledovala kvalita žiakov – vedomosti a kompetencie, a nie ich počet, pretože teraz je škola závislá od peňazí na každého žiaka. Aj na toho, ktorý má výrazne pasívny prístup k výučbe,“ cituje denník hovorcu ministra školstva Michala Kaliňáka.