Slovenský vzdelávací systém a predškolská výchova nie sú absolútne pripravené na prijímanie detí z iného jazykového prostredia. Ak teda nechce spoločnosť systémovo odstrkovať deti, pre ktoré nie je slovenčina či maďarčina materinský jazyk, je potrebné reformovať výučbu slovenského jazyka tak, aby bola prijateľná aj pre ne. Pre agentúru SITA to uviedla sociologička Zuzana Kusá.
Rómovia potrebujú kvalitnú predškolskú výchovu
Rómske deti podľa nej potrebujú čo najskôr kvalitnú predškolskú výchovu a vzdelávanie, samozrejme, v prostredí s vychovávateľmi, ktoré v nich vzbudzuje dôveru či pocit, že sú vítané a prijímané. V rámci toho je tiež nutné zamerať sa najmä na prekonávanie jazykovej bariéry, ktorá im trvalo znemožňuje mať z učenia a poznávania nových vecí radosť.
Ako ďalej priblížila, mnohé krajiny s významným podielom prisťahovalcov desaťročia zdokonaľujú výučbu „štátneho“ jazyka ako „ďalšieho“ jazyka. Nie je preto podľa nej problém od nich prevziať dané metodiky. Za problematické však Kusá považuje to, aby sa metodiky stali súčasťou vysokoškolského kurikula či ďalšieho vzdelávania učiteľov.
V súvislosti s neoprávneným zaraďovaním rómskych detí do špeciálnych škôl uviedla riaditeľka Ústavu romologických štúdií Fakulty sociálnych vied a zdravotníctva Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre Jurina Rusnáková, že Slovensko potrebuje programy prekonávajúce jazykovú bariéru. A to najmä v prípade, že deti prichádzajúce do prvého ročníka, hovoria iba rómsky.
Treba sa pozrieť aj na financovanie
Pracovníci v poradniach by mali byť podľa nej odborne aj materiálne vybavení testovaním a hodnotením pripravenosti detí na školské vzdelávanie. To by malo byť nezávislé od jazyka a prostredia a spravodlivo hodnotiť schopnosti detí. Popri predškolskom vzdelávaní sú dôležité aj programy starostlivosti v ranom veku. „No a pozrieť sa zrejme treba aj na financovanie, respektíve porovnať finančný normatív žiaka v špeciálnej a bežnej škole,“ dodala Rusnáková.
Vláda Igora Matoviča (OĽaNO) sa v programovom vyhlásení zaviazala, že vynaloží maximálne úsilie na zastavenie neoprávneného zaraďovania rómskych detí do špeciálnych základných škôl. Podľa občianskeho združenia eduRoma je preto potrebné vybudovať a skoordinovať systém poskytovania vzdelávania a výchovy v ranom detstve. Od 1. januára 2021 má vstúpiť do účinnosti zákon o povinnej materskej škole od piateho roku života dieťaťa.