Školy zostávajú zatvorené. Ako situácia ovplyvní vzdelanie detí a kto pomôže rodičom

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.

Školy zostávajú naďalej zatvorené a návrat žiakov do školských lavíc je podmienený epidemiologickou situáciou, ktorou sa riadi aj vláda. V pondelok podvečer to oznámil minister školstva Branislav Gröhling (SaS).

Od 11. januára sa tak žiaci opäť budú učiť na diaľku. Od 18. januára sa budú môcť otvoriť školské brány pre 1. až 4. ročník, od 25. januára aj pre starších žiakov.

Minimálne do tohto dátumu budú zatvorené aj základné umelecké a jazykové školy a centrá voľného času. Umelecké školy by mohli otvoriť skôr za podmienky, že budú pretestovaní zamestnanci a žiaci.

Opatrenia zodpovedajú súčasnej situácii

Prezidentka Združenia základných škôl Slovenska (ZZŠS) Alena Petáková pre Webnoviny.sk povedala, že nariadenia vlády musia vzhľadom na súčasnú situáciu akceptovať. Verí, že všetci chcú, aby sa deti čím skôr vrátili do škôl, kde dostanú kvalitnejšie vzdelanie.

Viac o téme: Koronavírus

Upozornila však aj na negatívne dopady zatvorených škôl. „Na určitej vývojovej úrovni dieťaťa, dieťa môže získavať určité informácie a zväčšovať si svoju kapacitu vedomostí či zručností. Ak sa toto obdobie zamešká, preskočí, nerozvíja, určite to bude mať nejakú odozvu na jeho neskoršie schopnosti,“ povedala.

Nové opatrenia vlády podporujú aj členovia Únie miest Slovenska (ÚMS). Jej prezident Richard Rybníček povedal, že spoločne musíme zastaviť šírenie vírusu a pomáhať tam, kde je to potrebné, ako napríklad v Nitre.

Zástupcovia ÚMS na začiatku týždňa absolvovali online stretnutie s ministrom. „Primátori a primátorky miest plne podporili ministra školstva v jeho krokoch, najmä čo sa týka odloženia výučby vzhľadom k epidemiologickej situácii a všetci sme sa zhodli, že otvárať školy od 11. januára by bol nezmysel,“ vyjadril sa pre Webnoviny.sk.

Počas prvej vlny pandémie sa učitelia aj rodičia sťažovali na domácu výučbu. Podľa prezidentky Asociácie pracovníkov súkromných škôl a školských zariadení Slovenska (ASŠŠZS) Evy Ohraďanovej sú v súčasnosti riešenia lepšie pripravené ako v ostatnom školskom roku.

“Oceňujeme otvorený dialóg s ministrom, vďaka ktorému sme aj dnes lepšie informovaní a vieme sa lepšie pripraviť na zmeny. S odstupom času vnímame aj riešenia z prvej vlny pandémie inou optikou, a aj v budúcnosti budeme súčasné zmeny hodnotiť inak ako teraz,“ vyhlásila.

Dištančné štúdium

Žiaci budú naďalej využívať dištančnú formu vzdelávania, ktorá je podľa Petákovej na lepšej úrovni ako počas prvej vlny. „Učitelia v súčasnosti vedia viesť online hodiny oveľa kvalitnejšie v porovnaní s prvou vlnou, kde sa aj oni sami učili, ako s touto formou pracovať,“ povedala.

Upozornila však aj na problémy, ktoré sa nepodarilo vyriešiť, ako napríklad nedostatok technických zariadení, ktoré umožňujú vyučovanie na diaľku. Množstvo súrodencov nemá možnosti na online vyučovanie podľa stanoveného rozvrhu.

Mnohé deti nemajú prístup k online vzdelávaniu, učia sa len formou pracovných listov, ktoré im zabezpečujú pedagógovia alebo iní terénni pracovníci. Ako možné riešenie problému vidí príspevok pre rodiny na zabezpečenie potrebných zariadení.

„Myslím si, že na mieste by bol digitálny príspevok, ktorý by pomohol s dištančnou formou vzdelávania. V dnešnej dobe žiaci potrebujú tablet alebo notebook tak ako učebnicu, pretože kedykoľvek sa môže stať, že sa prejde na dištančné vzdelávanie,“ navrhla Petáková.

Ako dodala, ak by zákonný zástupca dostal takýto príspevok, musel by zabezpečiť zariadenie pre svoje dieťa a umožnil mu tak vzdelanie na diaľku.

Obnaženie systému

Podľa Ohraďanej pandémia obnažila niektoré problémy a systém, ktorý je načase prehodnotiť. Na druhej strane niektoré veci aj urýchlila.

„Celé roky sme sa odhodlávali k zmenám v hodnotení, prístupe k učeniu, digitalizácii učebných materiálov, ale až ,vďaka´ pandémii boli pružne zavedené do systému a veríme, že v budúcnosti prinesú žiakom viac osohu,“ dodala.

Netreba sa podľa nej však obávať, že súčasná situácia ponúka menej kvalitné vzdelanie. Naopak, môže priniesť veľa pozitívnych zmien. „Žiaci získajú menej encyklopedických vedomostí. Otázkou je, či práve tento deficit nebude výhodou, ak bude nahradený rozvojom mäkkých zručností potrebných pre prácu v budúcnosti a poznaním seba samého,“ povedala.

Úloha rodiny

Podľa Rybníčka súčasná situácia ukazuje, aká je dôležitá úloha rodiny v spoločnosti, výchova a podpora detí v ich osobnom raste a hľadaní kreativity vo vlastnom živote.

„Bolo by nezmyselné spoliehať sa len na školu v tom, že ako jediná zabezpečí výchovu detí. Vzdelanie a škola sú dôležité, ale rozhodne by som nerobil paniku, že keď teraz deti nechodia do školy, všetky budú nešťastné a stratené,“ vyjadril sa.

Rodičia by si podľa jeho slov mali uvedomiť, že najväčšiu kontrolu nad vlastným životom máme my sami, takže vedenie detí k vlastnej slobode a ceste je dôležité, a to sa má diať najmä v rodine.

Škola a home office

Čo však s deťmi, ktorých rodičia nemôžu pracovať z domu? Podľa Petákovej to rodičia nemajú ľahké a v takomto prípade zostáva vzdelávanie detí na ich vlastnej zodpovednosti.

Rodičia však prácu potrebujú, preto by sa podľa Rybníčka mali do riešenia problému zapojiť zamestnávatelia a štát, ktorého úlohou je mať rozumnú sociálnu politiku a pomáhať tým, ktorí to naozaj potrebujú.

Dôležité je, aby pomoc bola cielená a tým sa stala efektívnou. „Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky by malo zafinancovať prípadný výpadok rodičov zo zamestnania tak, aby to nepocítili. Tu sa nemôžeme spoliehať na mestá, že kvôli tomu otvoria všetky školy a škôlky a výrazne tak zhoria súčasnú situáciu,“ povedal.

Návrat do škôl

Štát pripravuje na 22. až 24. januára pre školy plošné testovanie, od ktorého bude závisieť návrat k prezenčnému vyučovaniu. Petáková upozornila, že o priebeh testovania sa musia postarať zriaďovatelia škôl a nie školy.

Prezident Únie miest Slovenska vidí situáciu pozitívne. „Človek nemá nič dôležitejšie ako zdravie a tomu musí teraz ustúpiť všetko, aj návrat detí do škôl. Mestá sú pripravené spustiť celoplošné testovanie v druhom stupni základných škôl a urobiť všetko preto, aby sa žiaci čím skôr vrátili do škôl,“ uviedol.

Potvrdil, že ministerstvo sa snaží, aby testovanie prešlo na pohodlnejší spôsob testovania kloktaním, no prvé testovanie ešte bude antigénovými testami. Ohraďanová v tejto súvislosti upozornila, že školy nemajú skúsenosti s odvozom biologického odpadu.

Hlavne menšie školy podľa nej nedisponujú zdravotníckym personálom či kapacitami na zabezpečenie odberového miesta. „Pre mnohých zriaďovateľov súkromných škôl je zabezpečenie testovania žiakov a rodičov veľmi náročnou úlohou. Na druhej strane sú nastavení pružne reagovať a hľadať spôsoby skorého návratu žiakov do škôl,“ uzavrela.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Alena PetákováBranislav GröhlingEva OhraďanováRichard Rybníček
Firmy a inštitúcie Asociácia pracovníkov súkromných škôl a školských zariadení SlovenskaMPSVR Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny SRÚMS Únia miest SlovenskaZdruženie základných škôl Slovenska (ZZŠS)