Experti na vzdelávanie z Nemecka a Estónska školili slovenských odborníkov na zostavovanie overovacích testov. Stretli sa na workshope v Národnom ústave certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) v rámci projektu Vyvíjanie kriteriálnych testov pre primárne vzdelávanie a nižšie sekundárne vzdelávanie na Slovensku.
Kriteriálne testovanie
Stretnutie sa tentokrát uskutočnilo online formou a pripravili ho experti z Inštitútu vzdelávania v Stuttgartskej univerzite v Nemecku spolu s Inštitútom Innove z estónskeho Tallinu. Agentúru SITA o tom informoval Odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR).
Medzinárodný workshop bol zameraný predovšetkým na procesy súvisiace s prípravou pilotných overovaní kriteriálnych testov na vzorke základných škôl na Slovensku.
Kriteriálne alebo overovacie testy budú poskytovať spätnú väzbu viac školám ako jednotlivcom.
Rozdelenie žiakov podľa úrovne
„Narozdiel od metodiky testovania, ktorú používame v súčasnosti, overovacie testy ukážu učiteľom rozloženie žiakov v triede podľa toho, na akej úrovni ovládajú vzdelávací obsah – od najnižšej úrovne až po najvyššiu,“ uviedla riaditeľka NÚCEM Romana Kanovská.
Program mítingu bol zameraný najmä na proces prípravy pilotného e-testovania, ktoré NÚCEM uskutoční v systéme E-test.
Ďalej tiež na logistické procesy, harmonogram činností, spôsob hodnotenia úloh či na formy a spôsoby odovzdávania a prezentovania výsledkov.
Akčný plán na tento rok
„Innove v Estónsku realizuje testovania v treťom, šiestom, deviatom a dvanástom ročníku vzdelávania na školách. Kým národné merania sa uskutočňujú v papierovej forme a elektronické testovania na vzorke škôl, v krátkodobom horizonte má estónska vláda v úmysle zabezpečovať externé hodnotenie na všetkých školách výlučne prostredníctvom počítačov,“ vysvetlila Gunda Tire z inštitútu v Tallinne.
Účastníci workshopu v rámci tímových aktivít pripravili tiež akčný plán na obdobie roka 2020. Vtedy je naplánované aj samotné pilotné overovanie kriteriálnych testov na vzorke cca 20 slovenských škôl.
Účastníci workshopu diskutovali aj o štatistických metódach a s tým súvisiacim štatistickým výberom vzorky škôl do pilotného testovania.
Online štatistické školenia
Pod vedením Stefana Behrendta, odborníka na pedagogiku a štatistiku zo Stuttgartskej univerzity, budú v najbližšom období pokračovať pre expertov a výskumníkov zo Slovenska online štatistické školenia zacielené na metodiku vyhodnocovania overovacích testov.
V poradí štvrtý a zároveň posledný workshop projektu so zameraním na štatistické analýzy výsledkov testov, interpretáciu dát a ich komunikovanie školám a rodičom je naplánovaný na február 2021.
Členmi riadiaceho výboru projektu (Steering Committee) sú okrem zástupcov medzinárodného riešiteľského tímu aj predstavitelia Európskej komisie, Inštitútu vzdelávacej politiky MŠVVaŠ SR, Štátnej školskej inšpekcie a Štátneho pedagogického ústavu. Partnerskou organizáciou je Teach for Slovakia.
Projekt s názvom „Vyvíjanie kriteriálnych testov pre primárne a nižšie sekundárne vzdelávanie na Slovensku“ uskutočňuje NÚCEM od roku 2019 v rámci Programu na podporu štrukturálnych reforiem EÚ 2017–2020 (SRSP).