Slovenskí štvrtáci majú v oblasti prírodných vied výsledky porovnateľné s priemerom OECD a EÚ, v matematike však zaostávajú

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Slovenskí štvrtáci majú v oblasti prírodných vied výsledky porovnateľné s priemerom OECD a Európskej únie (EÚ), v matematike ale zaostávajú. Ukazujú to výsledky medzinárodnej štúdie TIMSS zameranej na hodnotenie vedomostí a zručností v matematike a prírodných vedách, o ktorých informovalo Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR. Štúdie sa minulý rok v máji zúčastnilo 162 slovenských základných škôl a temer 4 800 štvrtákov.

V školskom roku 2022/2023 sa na Slovensku uskutočnil už ôsmy cyklus medzinárodnej štúdie TIMSS (Trendy v medzinárodnej štúdii matematiky a prírodných vied), ktorá sa uskutočňuje pod záštitou IEA (Medzinárodná asociácia pre hodnotenie výsledkov vzdelávania),“ informuje ministerstvo. Do predmetnej štúdie sa celkovo zapojilo vyše 359-tisíc žiakov z 59 krajín a šiestich samostatných geografických regiónov sveta.

Výsledky slovenských štvrtákov

Výsledky slovenských štvrtákov sú v porovnaní s predošlým ročníkom bez výraznejších zmien. V matematike dosiali v roku 2023 priemerný výsledok 515 bodov. Priemer zúčastnených štátov bol 503 bodov, a teda v tomto porovnaní boli slovenskí školáci lepší.

V porovnaní so štátmi EÚ, kde bol priemer 524 bodov, a štátmi OECD, kde dosahovali žiaci priemerný výsledok 525 bodov, ale boli výsledky slovenského žiactva horšie.

V prírodných vedách dosiahli slovenskí žiaci skóre na úrovni 521 bodov, čo je výsledok štatisticky významne vyšší, ako je priemer krajín TIMSS (494 bodov) a na rozdiel od matematiky porovnateľný s priemerom zúčastnených krajín EÚ/ OECD (518, resp. 526 bodov),“ dopĺňa rezort školstva.

Štúdie sa zúčastnili po piatykrát

Štvrtáci zo Slovenska sa štúdie zúčastnili po piatykrát, pričom v predošlých troch cykloch boli testovaní ôsmaci. „V matematike v cykle z roku 2023 dosiahli žiaci v SR porovnateľné výsledky ako v cykloch v roku 2019 a 2011, ale v porovnaní s rokmi 2015 a 2007 sa ich skóre významne zlepšilo. Porovnanie s priemerným výsledkom krajín EÚ/OECD však ukazuje jasne horší výsledok slovenských žiakov v každom sledovanom období,“ uvádza MŠVVaM SR.

Doplnilo, že v oblasti prírodných vied boli výsledky z minulého roka porovnateľné s výsledkami z cyklov 2019, 2015 a 2007, avšak v porovnaní s cyklom z roku 2011 boli výsledky markantne horšie.

Vplyv socioekonomického zázemia

Ministerstvo školstva tiež zdôraznilo, že i toto testovanie potvrdilo vplyv socioekonomického zázemia na výsledky žiakov. „Tretina slovenských žiakov pochádza z rodín zaradených na škále sociálno-ekonomického statusu (SES) žiaka do kategórie s najvyšším sociálno-ekonomickým statusom a ich priemerný výsledok bol v matematike 552 bodov, v prírodných vedách 565 bodov,“ vysvetľuje. Dodáva, že v kategórii SES priemerný, kam patrí 48 percent žiakov, boli priemerné výsledky v matematike 518 bodov a v prírodných vedách 526 bodov.

Žiactvo s najnižším sociálno-ekonomickým zázemím, ide o 18 percent žiakov, bol priemerný výsledok v matematike na úrovni 440 bodov a v prírodných vedách 429 bodov. Škála sociálno-ekonomického statusu je založená na informáciách od rodičov o počte kníh v domácnosti, a tiež vychádza z úrovne najvyššieho dosiahnutého vzdelania a povolania rodičov.

Na Slovensku je stále čo doháňať

Národným koordinačným centrom výskumu v SR je Národný inštitút vzdelávania a mládeže. TIMSS vychádza z učebných osnov a hodnotí, v akom rozsahu sa odzrkadľujú vo vedomostiach žiakov v konkrétnych oblastiach. Testové úlohy sú hodnotené na základe získaných poznatkov žiakov, cez ich schopnosť vedomosti aplikovať až po zdôvodnenie výsledku,“ doplnilo ministerstvo.

Podľa ministra školstva Tomáša Druckera (Hlas-SD) výsledky slovenských žiakov v štúdii ukázali, že na Slovensku je stále čo doháňať, v porovnaní s krajinami EÚ a OECD. „Tento výsledok nás motivuje k tomu, aby sme posilnili podporu deťom z rôznych sociálno-ekonomických prostredí a zabezpečili, že každý žiak bude mať rovnaké šance na kvalitné vzdelanie,“ zdôraznil.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Tomáš Drucker
Firmy a inštitúcie EU Európska úniaHlas-SDMinisterstvo školstva výskumu vývoja a mládeže SRNárodný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM)OECD Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj