V tomto školskom roku 2019/2020 by žiaci prepadnúť nemali. Nemajú vinu na tom, že nie sú vytvorené podmienky na to, aby naplnili ciele predmetov. Pre agentúru SITA to uviedla analytička z iniciatívy To dá rozum Petra Fridrichová. Dodala, že tí, ktorí by nesplnili požiadavky by mali mať možnosť absolvovať špeciálne skúšky na overenie kľúčových vedomostí a zručností.
Ukončenie školského roka v riadnom termíne
Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling povedal pre agentúru SITA, že aktuálne v jeho plánoch nie ani skrátenie prázdnin ani opakovanie ročníka. Podotkol, že sedem mesiacov z tohto školského roka bolo odučených v škole a ostatné týždne sa žiaci vzdelávajú dištančne.
Plánuje, aby sa školský rok ukončil v riadnom termíne, teda 30. júna. Pripúšťa isté úpravy a zmeny, no verí, že sa to zvládne. „V prípade, že sa na niektorých školách nestihne prebrať všetko učivo pripravujeme v spolupráci so Štátny pedagogickým ústavom usmernenie ako ho presunúť do ďalšieho ročníka,“ dodal. „Pre tento školský rok by tiež malo platiť, že žiadny žiak ‚neprepadne‘,“ poznamenala Fridrichová.
Viac o téme: Koronavírus
Dodala, že do vyššieho ročníka by mal postúpiť každý žiak, pretože nie je jeho vina, že nie sú vytvorené podmienky na to, aby naplnil ciele predmetov. V prípade žiakov štvrtého ročníka odporúča, aby sa im neudeľovala nateraz doložka k vysvedčeniu o ukončení ISCED1, teda prvého stupňa základnej školy. Doložku by získali následne v piatom ročníku.
Niektorí stredoškoláci na odborných školách by mohli absolvovať praktickú časť maturity
V ňom by bolo možné overiť plnenie požiadaviek viažucich sa k prvému stupňu základných škôl. Deviataci, ktorí k vysvedčeniu dostávajú ISCED2, by mohli dostať záverečné hodnotenie na základe priemeru známok z predmetov z predchádzajúcich ročníkov a polročného vysvedčenia daného ročníka. „V prípade žiakov, u ktorých by vznikla situácia, že by nesplnili požiadavky z predmetu, mali by mať umožnené, aby na konci leta absolvovali špeciálne skúšky zamerané na preverenie kľúčových vedomostí a zručností (terajšie komisionálne preskúšanie),“ priblížila možné riešenie.
Dôležitá komunikácia s riaditeľmi
Pri maturitách ako jednu z možností vidí analytička v možnosti ich nahradenia priemerom známok z predmetu či predmetov, ktoré sú relevantné z pohľadu naplnenia cieľových požiadaviek na maturitné skúšky za posledné tri roky strednej školy.
Fridrichová dodáva, že v tejto téme je však dôležitá aj komunikácia s riaditeľmi gymnázií a odborných škôl, prípadne aj s rektormi vysokých škôl. „Pre upokojenie situácie by tiež bolo vhodné, aby sa už teraz pomenoval krajný termín, do ktorého by sa mali maturitné skúšky zrealizovať, a určiť alternatívny postup, ak sa v tomto termíne z objektívnych dôvodov neuskutočnia,“ povedala.
Školy sú momentálne zatvorené do odvolania a výučba sa uskutočňuje dištančnou formou. Zrušila sa aj písomná časť maturít a Testovanie 9. Ústne maturity by sa mali uskutočniť do dvoch týždňov od obnovenia vyučovania, a to v termíne do 30. júna 2020.
Od 12. marca platí na Slovensku pre koronavírus mimoriadna situácia. Vláda SR tiež pristúpila k vyhláseniu núdzového stavu pre celý sektor zdravotníctva a sociálne zariadenia, kde poskytujú zdravotnú starostlivosť. Zaviedla sa tiež povinnosť nosiť rúško všade mimo svojej domácnosti.