Medzi 15-ročnými žiakmi na Slovensku je len sedem percent top riešiteľov matematických úloh. V Českej republike ich je 11 percent, vo Švajčiarsku 16 percent. Títo žiaci dokážu matematicky modelovať zložité situácie a z možných stratégií porovnať, vyhodnotiť a vybrať vhodné riešenie.
Vyspelé ázijské ekonomiky
Najvyššia úroveň matematických zručností je podľa medzinárodného testovania PISA 2022 najviac rozšírená vo vyspelých ázijských ekonomikách. V Singapure dosiahli najlepšie matematické skóre štyria z desiatich žiakov. Nasledoval Čínsky Tchaj-pej, Macao, Hongkong, Japonsko či Kórea.
>>> Rubrika To fakt?
Slovensko patrilo ku krajinám s najvýraznejším poklesom matematickej gramotnosti v porovnaní s rokom 2018. Ako uvádza Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj vo výslednej správe k testovaniu, výdavky na vzdelávanie súvisia so znalosťami žiakov len do určitej miery. Zvyšovanie výdavkov zväčša prináša lepšie výkony žiakov v matematickom teste.
Chýbajú kvalitní a primerane zaplatení učitelia
Slovensko však patrí ku krajinám, kde výkon žiakov už viac závisí aj od spôsobu využitia týchto financií, teda od kvality vyučovacieho procesu. Školám chýbajú kvalitní a primerane zaplatení učitelia matematiky.
Porovnanie výsledkov testovania žiakov PISA 2022 je pre Slovensko nelichotivé, podľa Druckera ide o národnú tragédiu (video)
Riaditelia slovenských škôl na Slovensku sa vo vlaňajšom zisťovaní sťažovali na nedostatok učiteľov oveľa častejšie ako v predchádzajúco testovaní PISA z roku 2018. V školách s nedostatočným počtom pedagógov vlani študovalo vyše 40 percent žiakov, v roku 2018 to bolo 11 percent žiakov. Výsledky PISA potvrdili slabší matematický výkon žiakov zo škôl s nedostatkom učiteľov.
Žiaci v školách, ktorých riaditeľ neuvádzal nedostatok pedagógov ako vážnu bariéru vyučovania, dosiahli lepšie výsledky v matematike.