S blížiacim sa obdobím testovaní a skúšok Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR prináša overené tipy na zlepšenie sústredenia, optimalizácie času na učenie a zefektívnenie učenia. Na lepšie zapamätanie učiva napríklad radí učenie v skupine.
„Pocit, že „sme v tom všetci spolu, pomáha s motiváciou, žiaci sa môžu navzájom skúšať, robiť spolu testy či kvízy, čím sa zvyšuje efektivita zapamätania si učiva,“ vysvetľuje ministerstvo.
Pri učení nestačí len čítanie poznámok
Ďalšou metódou je učenie nahlas. Vďaka nemu sa aktivuje viac zmyslov, čo by malo prispieť k lepšiemu zapamätaniu a hlbšiemu spracovaniu informácií.
Stredné školy čakajú veľké zmeny. Drucker predstavil plán optimalizácie, očakáva od nej viaceré pozitíva – VIDEO, FOTO
„Odhaliť medzery v porozumení a lepšie si upevniť vedomosti pomáha Feynmanova metóda. Jej podstatou je vysvetliť učivo vlastnými slovami, akoby sme učili niekoho, kto ho nepozná,“ dopĺňa MŠVVaM SR.
Zdôraznilo, že pri učení nestačí len čítanie poznámok, ale je dobré pravidelne sa testovať, vyskúšať si písomné i ústne odpovede a nástroje umelej inteligencie na generovanie otázok z učiva.
Pomodoro technika
Na lepšie organizovanie učenia odporúča rezort školstva viacero techník. Ide napríklad o pomodoro techniku. „Žiaci by si mali nastaviť časovač na 25 minút intenzívneho učenia, po ktorom nasleduje 5-minútová prestávka. Tento prístup podporuje sústredenie a pomáha predchádzať vyhoreniu,“ ozrejmuje ministerstvo predmetnú techniku.
Na Slovensku sa v tomto školskom roku individuálne vzdelávajú stovky detí
Rovnako odporúča SMART ciele, čo znamená stanoviť si konkrétne ciele, namiesto vágnych plánov. Žiactvu a študentstvu tiež odporúča plánovať si učenie dopredu. Organizované študijné plány by mali pomôcť minimalizovať potrebu chaotické učenie na poslednú chvíľu.
„Dôležitou súčasťou úspešného učenia je vhodné prostredie. Organizovaný stôl a tiché miesto môžu výrazne prispieť k lepšiemu sústredeniu. Ak nie je možné eliminovať hluk, môžu pomôcť slúchadlá s tlmením okolitého ruchu,“ radí ministerstvo. Podotklo tiež, že každý ma vlastný čas, ktorý je pre neho vhodný na učenie.
Učenie prispôsobte biorytmu
Niekto sa lepšie sústredí ráno, iný večer. Aj preto je dobré prispôsobiť čas učenia vlastnému biorytmu. Vhodná je tiež eliminácia rušivých faktorov. V tomto smere rezort školstva odporúča napríklad vypnúť notifikácie na mobile, alebo použiť aplikácie, ktoré podporujú sústredenie.
„Príprava na skúšky môže byť náročná, ale, ak si ju žiaci rozložia systematicky, budú si vedieť udržať prehľad a zvládnu to s menším stresom. Rodičia a učitelia môžu žiakov podporiť tým, že im odporučia relaxačné techniky a vytvoria prostredie, ktoré znižuje napätie,“ uzavrelo ministerstvo.