Učitelia vyzdvihujú nový manuál ministerstva školstva na zvládnutie prechodu na dištančné vzdelávanie. Ako pre agentúru SITA uviedla členka správnej rady Slovenskej komory učiteľov (SKU) Zuzana Hronová, tento dokument vo všetkých aspektoch zdôrazňuje potreby koordinovanej spolupráce všetkých zúčastnených.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR koncom augusta zverejnilo stručný manuál na prípravu dištančného vzdelávania v školskom roku 2020/2021.
Jeho cieľom je pomôcť nastaviť nutné opatrenia pre prípad prechodu jednej alebo viacerých tried na túto formu vzdelávania. Školy v ňom nájdu aj odpovede na to, ako postupovať pri rozhodovaní medzi offline a online dištančným vzdelávaním.
Oceňuje manuál
SKU oceňuje práve najnovší ministerský manuál z 27. augusta, ktorý má slúžiť ako podpora pre školy pri prechode na dištančnú výučbu. „Práve vzájomný rešpekt a možnosť participácie vedenia, učiteľov, rodičov a podporných tímov považujeme za kľúčové hodnoty v školskom prostredí. Ich uvedomenie pomôže prekonať aj otvorenie nového školského roku v ťažkej situácii,“ vysvetlila Hronová.
Viac o téme: Koronavírus
Prvý manuál, ktorý ministerstvo predstavilo 18. augusta, riešil opatrenia pri otvorení nového školského roka ako aj prípadné situácie, ktoré môžu nastať pre šírenie ochorenia COVID-19. Ako vysvetlila Hronová, dokument svojim úvodom, kde tvrdí, že má odporúčací charakter, spustil v radoch rodičov diskusiu o nosení rúšok deťmi.
„Nosenie rúška považujeme za opatrenie, ktoré nie je náročné ani pre rodičov ani pre žiakov a účinne zabraňuje prenosu rôznych kvapôčkových infekcií v uzatvorenom priestore. Zdravotné a iné špecifiká žiakov učitelia vedia rešpektovať, teda problém s rúškami nevidíme dramaticky,“ konštatovala. Dodala, že ťažkosti však mohla spôsobiť potrebná izolácia žiakov pri podozrení na nové ochorenie v sezóne rôznych ďalších respiračných ochorení.
Pozitívne hodnotenie
SKU v manuáli z 18. augusta hodnotí pozitívne, že regionálny prístup bude rešpektovať špecifiká a jedinečnosti jednotlivých škôl. Objasnila, že celý dokument je nastavený tak, že o priebehu organizácie školy rozhoduje riaditeľ v komunikácii s Regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva a zriaďovateľom.
Hronová za SKU zároveň dodáva, že zmätočne pôsobia aktualizácie dokumentov, keďže si školy už isté dokumenty a vyhlásenia pripravili a vzápätí ich ministerstvo aktualizovalo. „Toto riaditeľom neuľahčuje organizáciu,“ skonštatovala.
Hygienické opatrenia
Školy čakajú prvé dva týždne aj sprísnené hygienické opatrenia. Pri zavádzaní opatrení sa môžu riadiť aj manuálom ministerstva školstva a jeho odporúčania môžu vykonať podľa svojich možností.
Dokument je vypracovaný formou výstražného systému a manuálu odporúčaní na troch úrovniach, a to zelenej, oranžovej a červenej. V zelenej fáze sú školy, ktoré nemajú podozrivého ani pozitívneho žiaka či zamestnanca s ochorením COVID-19.
Ak bude mať škola žiaka alebo zamestnanca podozrivého na koronavírus, vstupuje do oranžovej, teda prípravnej fázy. Červená fáza obsahuje zoznam opatrení v prípade pozitívnych výsledkov dvoch a viac prípadoch u žiakov alebo nepedagogického pracovníka či učiteľa.