Až 75 percent podnikateľov súhlasí s tým, že im chýbajú informácie o kvalite škôl
Väčšina podnikateľov oslovených Podnikateľskou alianciou Slovenska (57,6 percenta) považuje vzdelávací systém za zlý ako celok. Ďalších 16,7 percenta si myslí, že najmenej funkčné sú stredné odborné školy. Takmer trinásť percent tak označilo vysoké školy, 8,3 percenta základné školy a 4,5 percenta gymnáziá. Až 75 percent podnikateľov súhlasí s tým, že im chýbajú informácie o kvalite škôl.
Pri rozhodovaní o prijímaní absolventov konkrétnej školy im chýbajú najviac informácie o podiele zamestnaných absolventov školy, respektíve nezamestnanosti absolventov, úspešnosť školy v celoštátnom ratingu a hodnotenie školy zo strany absolventov, učiteľov a rodičov.
Vyplýva to z prieskumu, ktorý realizovala Podnikateľská aliancia Slovenska v spolupráci s inštitútom INEKO a MESA10 v decembri 2018 a januári tohto roka formou elektronického dotazníka. Oslovili 4 143 podnikateľov a odpoveď poskytlo 134 z nich.
Pravidelné zverejňovanie ratingu
Z prieskumu vyplynulo, že s tým, aby sa aj naďalej merala úroveň žiakov na základných a stredných školách prostredníctvom celoslovenských testov súhlasí 69,9 percenta. Kvalite vysokého školstva by podľa 89,4 percenta podnikateľov pomohlo pravidelné zverejňovanie ratingu alebo hodnotenia vysokých škôl, fakúlt a ich študijných programov.
S každoročným zverejňovaním informácií o priemerných platoch absolventov konkrétnych škôl zo strany štátu súhlasí 65,1 percenta podnikateľov.
Päť najdôležitejších kritérií
Podnikatelia mali možnosť vybrať kritériá, ktoré by mali spĺňať absolventi stredných a vysokých škôl. Za päť najdôležitejších kritérií, ktoré by mal spĺňať potenciálny zamestnanec so stredoškolským vzdelaním, označili schopnosť učiť sa (79,5 percenta), komunikačné schopnosti (64,4 percenta), odborné vedomosti (59,8 percenta), schopnosť pracovať v tíme (53,8 percenta) a jednoduchú prácu s počítačom (50,8 percenta).
Za najdôležitejšie kritériá v prípade vysokoškolského vzdelania považujú odborné vedomosti (69,7 percenta), komunikačné schopnosti (64,4 percenta), analytické myslenie (61,4 percenta), schopnosť učiť sa (56,8 percenta) a znalosť angličtiny na pokročilej úrovni (54,5 percenta).