Zrušenie nultého ročníka, zlepšenie prípravy budúcich učiteľov či posilnenie personálnych kapacít materských a základných škôl v podobe pedagogických asistentov a odborných zamestnancov. To sú len niektoré z vyše 40 opatrení, ktoré navrhuje revízia výdavkov na skupiny ohrozené chudobou, ktorú vypracovali Inštitút vzdelávacej politiky (IVP) a Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP).
Tieto opatrenia by mali posilniť začlenenie znevýhodnených žiakov do vzdelávacieho systému. Analytici predpokladajú, že opatrenia prinesú úsporu vo výške vyše 13 miliónov eur. Vzápätí poznamenávajú, že investícia na ne bude predstavovať 174 miliónov eur. V revízii analytici podotýkajú, že zavedenie opatrení budú závisieť od možností štátneho rozpočtu a od priorít vlády.
Zvýšenie inklúzie umožní zrušenie nultých ročníkov
Odstránením či obmedzením menej efektívnych existujúcich nástrojov zameraných na začleňovanie, teda inklúziu, sa usporí odhadom 13,7 miliónov eur. Analytici dodávajú, že v prvom roku by to mohlo byť 1,4 milióna eur. Zvýšenie inklúzie umožní zrušenie nultých ročníkov a postupné zníženie podielu žiakov vzdelávaných v špeciálnom školstve.
Zákon o povinných škôlkach je zlý, Ravasz podľa Polláka nepočúval expertov, učiteľov ani ľudí z terénu
V roku 2018 navštevovalo nultý ročník vyše 3 500 žiakov. Výdavky na ich vzdelávanie predstavovali sumu 5 miliónov eur. V porovnaní s výdavkami na škôlkara či žiaka základnej školy sú vyššie. Žiaci z marginalizovaných komunít sú medzi žiakmi nultého ročníka zastúpení vo väčšej miere ako väčšinová populácia.
Cieľom nultého ročníka je predpripraviť dieťa na prvý ročník. V praxi však každý piaty jeho absolvent prvý ročník opakuje.
Návrh rozšíriť ponuku vzdelávania učiteľov
Analytici navrhujú rozšíriť ponuku vzdelávania učiteľov v základných školách pre prácu so znevýhodnenými žiakmi. Potenciálna investícia by bola 7,6 milióna eur.
„Z dostupných výskumov sa javí, že príprava budúcich učiteľov ani vzdelávanie existujúcich učiteľov nedostatočne pokrývajú vzdelávanie žiakov s rôznorodými potrebami a efektívnu individualizáciu vo vzdelávaní,“ približujú analytici.
Dané opatrenie zahŕňa aj vytvorenie nových kurzov a programov zameraných na medzigeneračnú chudobu či problematiku segregácie.
Posilnenie personálnych kapacít
Medzi vyše 40 opatreniami je aj posilnenie personálnych kapacít. V súčasnosti platí, že mzdy odborných zamestnancov, kde sa radia psychológovia, špeciálni pedagógovia či logopédi, hradia zriaďovatelia z vlastných zdrojov. V systéme financovania materských škôl nie je zohľadnené.
V školstve sú alarmujúce problémy, a to od predškolskej výchovy až po vysokoškolské vzdelávanie
Revízia navrhuje, aby boli v prípade záujmu zo strany zriaďovateľov materských škôl automaticky vyčleňované zdroje na odborného zamestnanca podľa veľkosti materskej školy bez ohľadu na počet zdravotne znevýhodnených detí. Podobne majú byť vyčlenené peniaze na pedagogického asistenta.
Analytici poznamenávajú, že pôsobenie pedagogických asistentov nie je v systéme financovania materských škôl zohľadnené a na rozdiel od základných škôl ani špecificky finančne podporované.
Niektoré skupiny obyvateľstva sú výrazne ohrozené
V roku 2018 žilo na Slovensku v ohrození chudobou alebo sociálnym vylúčením 16,3 percenta populácie, čo je pod priemerom krajín EÚ. Niektoré skupiny obyvateľstva sú však podľa analytikov ohrozené výrazne viac.
V špeciálnych triedach sú aj deti, ktoré tam nepatria
„Ide najmä o deti zo sociálne znevýhodneného prostredia a o ľudí z prostredia marginalizovaných rómskych komunít. Zvýšenej miere ohrozenia sú vystavení aj osamelí rodičia s deťmi a osoby so zdravotným znevýhodnením,“ priblížili.
Revízia vznikla spoluprácou medzi Útvarom hodnoty za peniaze pri Ministerstve financií SR, Inštitútom vzdelávacej politiky pri Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR a Inštitútom sociálnej politiky pri Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR.