Vzdelávací program InfoGuard Academy vychováva mladých expertov na hybridné hrozby i boj proti dezinformáciám.
Ako pre agentúru SITA priblížila líderka projektu Michaela Ružičková, venujú sa aj oblastiam informačnej a kognitívnej bezpečnosti, boju proti propagande a ďalším nadväzujúcim témam.
Praktické úlohy i cvičenia
Okrem teoretického vzdelávania program prináša i nadstavbu v podobe praktických úloh a cvičení, ktoré zahŕňajú napríklad prácu s analytickými nástrojmi, využívanie nástrojov umelej inteligencie na generovanie obsahu a podobne.
„Účastníci zároveň od februára pracovali na online informačnej kampani, kde sa podieľali na tvorbe obsahov komunikujúcich pozitívne posolstvá o Ukrajine, ale aj na budovaní podpory a solidarity s Ukrajinou a s jej odídencami či vyvracaní mýtov a dezinformácií o vojne,“ vysvetľuje Ružičková.
Doplnila, že kurz má účastníkov pripraviť na rozpoznávanie problematického obsahu, jeho overovanie, taktiež na poznanie princípov strategickej komunikácie a tvorby informačných kampaní, ale aj tímovú prácu, komunikovanie dôležitých tém či prácu s nástrojmi umelej inteligencie.
Vytváranie skillsetu
„Všetko toto znamená v preklade aj vytváranie skillsetu, vďaka ktorému môžu byť následne účastníci uplatniteľní napríklad v rámci štátnych inštitúcií,“ dopĺňa líderka programu s tým, že absolvenstvo InfoGuard Academy sa môže angažovať aj v médiách, mimovládnych organizáciách, či vo vzdelávacích inštitúciách.
„Absolventi budú po dokončení nášho vzdelávacieho programu lepšie vybavení a pripravení pre výskumné aktivity, analytickú činnosť, monitoring informačného prostredia, fact-checking, prípravu kampaní,“ vymenúva Ružičková a poznamenala, že by mali mať i lepší prehľad o témach spojených s vojnou v Ukrajine.
Projekt zastrešuje mimovládna organizácia Adapt Institute a jej platforma Inforsecurity.sk. Cieľom je podľa Ružičkovej posunúť mladým angažovaným ľuďom vedomosti, a tiež sprostredkovať im kontakt s expertmi z regiónu a pripraviť ich na boj s dezinformáciami a propagandou.
Motivácia k vytvoreniu programu
Dodala, že motivácia k jeho vytvoreniu pramenila z absencie plošnejších či systematickejších mechanizmov vzdelávania mladých expertov v oblasti kognitívnej a informačnej bezpečnosti či boja proti propagande a manipuláciám.
„Z toho vyplýva aj nízka pripravenosť mladých ľudí na tieto typy hrozieb a paralelne s tým aj slabá odozva štátu na ich rozširovanie,“ vysvetľuje.
Dodala, že motiváciou k vytvoreniu programu bol aj upadajúci záujem o problematiku vojny v Ukrajine, a z toho vyplývajúca ľahostajnosť až apatia v spoločnosti.
Pre koho je určený?
„Snažili sme sa program nastaviť tak, aby sme našimi aktivitami bojovali proti týmto dezinformáciám a zároveň aj proti takzvanej únave z vojny, ktorá sa objavuje naprieč populáciou,“ priblížila.
Program je určený najmä študentom vysokých škôl, prípadne čerstvým absolventom, ktorí by mali mať určité vedomosti z oblasti politológie, medzinárodných vzťahov či mediálnych štúdií, a pre ktorých môže program predstavovať určitú nadstavbu k týmto vedomostiam.
Vo výberovom konaní boli vybrané dve desiatky účastníkov, ktorí v programe participovali do konca marca. V rámci programu účastníci navštevovali online webináre, ale i offline stretnutia s odborníkmi z rôznych oblastí, rovnako sa zúčastnili na workshope o umelej inteligencii, a tiež tvorili informačnú kampaň.
Dva elementy
V rámci toho písali správy či príspevky na sociálne siete, pripravovali rozhovory, no zúčastnili sa napríklad aj na podujatí Slovensko pre Ukrajinu – musíme si pomáhať, pri príležitosti druhého výročia ruskej invázie na Ukrajinu.
Zamýšľaný výstup projektu podľa Ružičkovej možno rozdeliť na dva elementy. Jedným z nich je samotná informačná kampaň s konkrétnymi a uchopiteľnými výstupmi, ktorej obsah je dohľadateľný online, napríklad na sociálnych sieťach.
„Druhou rovinou, ktorú je tiež možné vyhodnotiť ako výsledok alebo výstup projektu, je samotné vzdelávanie participantov. Domnievame sa, že po piatich mesiacoch aktívneho zapojenia v programe dokážu naši účastníci zúročiť nadobudnuté vedomosti, zapájať novo získané schopnosti a znalosti v potrebných rovinách. Môžu sa lepšie uplatniť na trhu práce, obozretnejšie manévrovať v informačnom priestore a dopomôcť k jeho ozdraveniu,“ dodáva.
Rozbehnú ho na jeseň
Išlo o prvý ročník programu, podľa Ružičkovej však nielenže naplnil očakávania, ale ich aj v pozitívnom slova zmysle prekročil. Potešila ich najmä aktivita a záujem samotných účastníkov programu, no tiež záujem verejnosti oň.
„Postupne sa nám teda podarilo vybudovať programu pozitívne meno a značku. Program by sme s ohľadom na tohtoročný úspech radi rozbehli opäť na jeseň,“ avizovala na záver.