Slovenská komora učiteľov (SKU) oceňuje, že manuál na zníženie rizika šírenia ochorenia COVID-19 ministerstva školstva zveril zodpovednosť samotným školám.
Ako pre agentúru SITA uviedla viceprezidentka SKU Soňa Puterková považujú to za rozumné, keďže podmienky škôl a epidemiologická situácia na Slovensku sú rôzne.
Koronavírus školy na Slovensku zrejme celoplošne nezavrie, opatrenia určí trojfarebný výstražný systém
V manuáli im však chýbajú opatrenia v prípade zavedenia dištančnej či zmiešanej výuky. Veria, že ministerstvo do budúceho týždňa poskytne aj tieto informácie.
Nerovný prístup k vzdelaniu
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR pre agentúru SITA potvrdilo, že na manuáloch ešte pracuje a zverejnené by mali byť najneskôr v prvých dňoch školského roka.
Dodalo, že pri ich príprave vychádza aj z prieskumu, ktorý zorganizoval Inštitút vzdelávacej politiky.
Napriek stúpajúcemu poštu nakazených by sa mal školský rok na každej škole začať 2. septembra
„Ministerstvo nemá zmapované, ako sú školy najmä technicky a komunikačne pripravené a schopné zabezpečiť tento typ výuky, ktorý reálne môžeme očakávať a nevieme, či a kedy môžeme očakávať stimuly zo strany štátu na zlepšenie stavu,“ uviedla Puterková. Doplnila, že to isté chýba aj v prípade žiakov.
Môže sa tak podľa nej pokračovať v nerovnom prístupe k vzdelávaniu detí. Vhodné by podľa nej bolo, aby manuál obsahoval aj dôležité informácie o poplatkoch v školách a školských zariadeniach. Tým by nemuseli vznikať trecie plochy medzi školami, zriaďovateľmi a rodičmi.
Nešlo o legislatívny proces
Poukázala, že tiež nie je určené, kto bude školám poskytovať pre túto situáciu metodickú podporu a vzdelávanie. Ako dodala, SKU nemala možnosť manuál pripomienkovať.
Ministerstvo školstva uviedlo, že manuál k otvoreniu školského roka pripravovali odborníci ministerstva školstva a Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR.
Školy za posledné tri roky dostali od ministerstva menej než 60 percent objednaných učebníc
Riešiť mali najmä otázky, ktoré vyplývajú zo školských zákonov a z odporúčaní a nariadení ÚVZ SR. Ministerstvo dodalo, že nešlo o legislatívny proces, a preto neprizvali organizácie na pripomienkovanie.
Najneskôr na začiatku školského roka plánuje ministerstvo zverejniť manuály pre školy v prípade zavedenia dištančnej či zmiešanej výučby.
Školy sú predpripravené
Tiež diskutuje s Ministerstvom financií SR aj o peniazoch, ktorými by vedeli zabezpečiť digitálne vzdelávanie v prípade druhej vlny.
Ako povedal minister školstva Branislav Gröhling (SaS) v stredu 19. augusta na rokovaní vlády, školy sú predpripravené na prípadný opätovný prestup na dištančné vzdelávanie a trvalo by im to niekoľko dní.
Gröhling ráta s letnými školami aj o rok, chce ich predĺžiť a záujemcom dá aj viac peňazí
V nasledujúcom období by chcel šéf rezortu riešiť aj digitálne zabezpečenie učiteľov a študentov.
Školy by sa nemali podľa manuálu zverejneného 18. augusta zatvárať celoplošne. Ustanovenia majú odporúčací charakter a školy ich môžu vykonať podľa svojich možností.
Semafor pre školy
Dokument je vypracovaný formou výstražného systému a manuálu odporúčaní na troch úrovniach, a to zelenej, oranžovej a červenej.
Zelená fáza predstavuje stav, kedy škola nemá žiadneho podozrivého ani pozitívneho žiaka či zamestnanca.
Koronavírus sa v Nemecku rozšíril po školách, v karanténe sú stovky žiakov i učiteľ
Oranžová fáza je predprípravou a zachytáva situáciu, kedy má škola žiaka alebo zamestnanca podozrivého na ochorenie.
Červená fáza obsahuje zoznam opatrení v prípade pozitívnych výsledkov dvoch a viac prípadov u žiakov alebo nepedagogického pracovníka či učiteľa. Školská dochádzka bude od 2. septembra opäť povinná.