Zrušenie Testovania 5 nevytvorilo pre rezort školstva zásadnú medzeru v dátach o stave vzdelávania na Slovensku. Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR to uviedlo pre agentúru SITA, podotklo, že dosiaľ realizované Testovania 5 opakovane ukazovali, že na celoštátnej úrovni vzdelávanie napĺňalo očakávané ciele kurikula.
Posledné Testovanie 5 bolo v roku 2022
Rezort školstva ale pripustil, že jestvujú regióny Slovenska, kde očakávané výsledky opakovane neboli dosiahnuté.
Ministerstvo tiež predpokladá, že návrat Testovania 5, ktoré v školskom roku 2022/2023 zrušil vtedajší minister školstva Ján Horecký (v súčasnosti poslanec parlamentu za KDH), by nepriniesol zásadné zistenia.
Ktoré sú TOP školy na Slovensku? Prvenstvo podľa rebríčka INEKO obhájila iba jedna
„V súlade s cieľmi prebiehajúcej kurikulárnej reformy je kľúčové sa teraz zamerať na prípravu takých reformných krokov, ktoré povedú k zmenšovaniu rozdielov medzi regiónmi,“ zdôrazňuje MŠVVaM SR. Ako rezort školstva pripomenul, posledné Testovanie 5 bolo v roku 2022.
Dva roky pred tým, teda v 2021 a 2022 sa kvôli pandemickým opatreniam nekonalo. „K rozhodnutiu o zrušení Testovania 5 v roku 2023 došlo po dôslednom zvážení všetkých prínosov aj negatív tohto testovania,“ uvádza ministerstvo.
Ministerstvo školstva pripravuje tzv. kriteriálne testy
Ako ozrejmilo, hlavným dôvodom boli pripravované zmeny v podobe zavádzania kurikulárnej reformy do škôl i zmeny v koncepcii testovania, ktoré s ňou súvisia.
„Ministerstvo rozhodlo dostupné kapacity investovať prioritne na prípravu koncepčných zmien v oblasti testovania žiakov na základných školách, ktorých nosnou témou je poskytnutie spätnej väzby o úrovni dosahovania cieľov kurikula na konci vzdelávacích cyklov, ktorá bude východiskom pre cielenú intervenciu a zvyšovanie úrovne vedomostí, ale najmä spôsobilostí či kompetencií žiakov,“ priblížilo MŠVVaM SR.
Doplnilo, že pripravované sú tzv. kriteriálne testy. Tie by mali byť realizované na reprezentatívnych vzorkách, a to v oblastiach čitateľskej a jazykovej gramotnosti a matematickej gramotnosti, a po ukončení všetkých troch cyklov, teda po druhom cykle a v treťom cykle, aj z prírodovednej gramotnosti.
Výzva INEKO ministrovi školstva
Zrušenie Testovania 5 opakovane kritizoval Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO). Ako nedávno pripomenul pri zverejnení rebríčka top škôl podľa výsledkov žiakov, nesúhlasné stanovisko k zrušeniu Testovania 5 vydali už v čase, keď ho zrušil Horecký.
Inštitút je toho názoru, že došlo k strate cenných informácií, ktoré mohli po pandémii štátu aj zriaďovateľom škôl pomôcť s určením, kam cieliť intervencie. „Aby sme vedeli, ktorým školám, v akých regiónoch, a v ktorých oblastiach výučby pomôcť. Práve pomocou týchto informácií sme mohli pomôcť efektívnejšie zotierať regionálne rozdiely či rozdiely medzi školami. Dátová hmla v školstve tomu určite nepomôže,“ uvádza INEKO.
Rovnako pripomína, že Testovanie 5 nebolo obnovené ani v školskom roku 2023/2024 a nebude ani v tomto školskom roku. Rodičia aj štát podľa inštitútu prichádzajú o časť relevantných informácií.
„Celoplošné merania sú pritom dôležité nielen pre zabezpečenie spätnej väzby pre školy, zriaďovateľov a rodičov a ich následné kvalifikovanejšie rozhodovanie, ale sú tiež jedným z predpokladov pre odstraňovanie informačnej nerovnosti a následný možný rast kvality vzdelávania,“ dodáva INEKO na súčasného ministra školstva Tomáša Druckera (Hlas-SD) i samotné ministerstvo opakovane apeluje, aby Testovanie 5 obnovili. „Otvorila by sa tým cesta aj pre prípadné budúce meranie pridanej hodnoty na druhom stupni základných škôl,“ tvrdí.