Zrušenie Testovania 5 nevytvorilo pre ministerstvo školstva zásadnú medzeru v dátach o stave vzdelávania na Slovensku

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Tento článok pre vás načítala AI.

Zrušenie Testovania 5 nevytvorilo pre rezort školstva zásadnú medzeru v dátach o stave vzdelávania na Slovensku. Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR to uviedlo pre agentúru SITA, podotklo, že dosiaľ realizované Testovania 5 opakovane ukazovali, že na celoštátnej úrovni vzdelávanie napĺňalo očakávané ciele kurikula.

Posledné Testovanie 5 bolo v roku 2022

Rezort školstva ale pripustil, že jestvujú regióny Slovenska, kde očakávané výsledky opakovane neboli dosiahnuté.

Ministerstvo tiež predpokladá, že návrat Testovania 5, ktoré v školskom roku 2022/2023 zrušil vtedajší minister školstva Ján Horecký (v súčasnosti poslanec parlamentu za KDH), by nepriniesol zásadné zistenia.

„V súlade s cieľmi prebiehajúcej kurikulárnej reformy je kľúčové sa teraz zamerať na prípravu takých reformných krokov, ktoré povedú k zmenšovaniu rozdielov medzi regiónmi,“ zdôrazňuje MŠVVaM SR. Ako rezort školstva pripomenul, posledné Testovanie 5 bolo v roku 2022.

Dva roky pred tým, teda v 2021 a 2022 sa kvôli pandemickým opatreniam nekonalo. „K rozhodnutiu o zrušení Testovania 5 v roku 2023 došlo po dôslednom zvážení všetkých prínosov aj negatív tohto testovania,“ uvádza ministerstvo.

Ministerstvo školstva pripravuje tzv. kriteriálne testy

Ako ozrejmilo, hlavným dôvodom boli pripravované zmeny v podobe zavádzania kurikulárnej reformy do škôl i zmeny v koncepcii testovania, ktoré s ňou súvisia.

„Ministerstvo rozhodlo dostupné kapacity investovať prioritne na prípravu koncepčných zmien v oblasti testovania žiakov na základných školách, ktorých nosnou témou je poskytnutie spätnej väzby o úrovni dosahovania cieľov kurikula na konci vzdelávacích cyklov, ktorá bude východiskom pre cielenú intervenciu a zvyšovanie úrovne vedomostí, ale najmä spôsobilostí či kompetencií žiakov,“ priblížilo MŠVVaM SR.

Doplnilo, že pripravované sú tzv. kriteriálne testy. Tie by mali byť realizované na reprezentatívnych vzorkách, a to v oblastiach čitateľskej a jazykovej gramotnosti a matematickej gramotnosti, a po ukončení všetkých troch cyklov, teda po druhom cykle a v treťom cykle, aj z prírodovednej gramotnosti.

Výzva INEKO ministrovi školstva

Zrušenie Testovania 5 opakovane kritizoval Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO). Ako nedávno pripomenul pri zverejnení rebríčka top škôl podľa výsledkov žiakov, nesúhlasné stanovisko k zrušeniu Testovania 5 vydali už v čase, keď ho zrušil Horecký.

Inštitút je toho názoru, že došlo k strate cenných informácií, ktoré mohli po pandémii štátu aj zriaďovateľom škôl pomôcť s určením, kam cieliť intervencie. „Aby sme vedeli, ktorým školám, v akých regiónoch, a v ktorých oblastiach výučby pomôcť. Práve pomocou týchto informácií sme mohli pomôcť efektívnejšie zotierať regionálne rozdiely či rozdiely medzi školami. Dátová hmla v školstve tomu určite nepomôže,“ uvádza INEKO.

Rovnako pripomína, že Testovanie 5 nebolo obnovené ani v školskom roku 2023/2024 a nebude ani v tomto školskom roku. Rodičia aj štát podľa inštitútu prichádzajú o časť relevantných informácií.

„Celoplošné merania sú pritom dôležité nielen pre zabezpečenie spätnej väzby pre školy, zriaďovateľov a rodičov a ich následné kvalifikovanejšie rozhodovanie, ale sú tiež jedným z predpokladov pre odstraňovanie informačnej nerovnosti a následný možný rast kvality vzdelávania,“ dodáva INEKO na súčasného ministra školstva Tomáša Druckera (Hlas-SD) i samotné ministerstvo opakovane apeluje, aby Testovanie 5 obnovili. „Otvorila by sa tým cesta aj pre prípadné budúce meranie pridanej hodnoty na druhom stupni základných škôl,“ tvrdí.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Tomáš Drucker
Firmy a inštitúcie INEKO Inštitút pre ekonomické a sociálne reformyMinisterstvo školstva SR