Eurokomisia chce od Google, Facebooku a iných spoločností označenie obsahu generovaného umelou inteligenciou

Umelá inteligencia
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

V snahe potlačiť dezinformácie na internete chce Európska komisia, aby technologické spoločnosti ako Google, Facebook a TikTok začali označovať obsah vytvorený umelou inteligenciou bez toho, aby čakali na zákony. Informuje o tom portál Politico.

Rozlíšenie faktov od fikcie

Texty, videá a audio vytvorené alebo upravené nástrojmi ako ChatGPT alebo DALL-E sa čoraz viac šíria na internete a Komisia vyzýva desiatky veľkých technologických spoločností, ktoré sú súčasťou jej dobrovoľnej charty proti dezinformáciám, aby ľuďom uľahčili rozlíšiť fakty od fikcie.

„Signatári, ktorí majú služby s potenciálom šíriť dezinformácie generované umelou inteligenciou, by mali zaviesť technológiu na rozpoznávanie takéhoto obsahu a jasne ho pre používateľov označiť,“ uviedla v pondelok podpredsedníčka eurokomisie pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová, o čom už skôr informoval Brussels Playbook.

Veľmi veľké online platformy a vyhľadávače ako Meta, Twitter a TikTok budú musieť na základe zákona o digitálnych službách už od 25. augusta identifikovať „výrazným označením“ vygenerované alebo zmanipulované obrázky, zvuky a videá známe ako „deep fake“, inak im hrozia pokuty v hodnote miliónov eur.

Ochranné opatrenie pre služby

Európsky parlament medzitým presadzuje, aby sa podobné pravidlo vzťahovalo na všetky spoločnosti vytvárajúce obsah s umelou inteligenciou, vrátane textu, v rámci zákona o umelej inteligencii, ktorý by mohol vstúpiť do platnosti už v roku 2025.

Jourová tiež chce, aby spoločnosti ako Microsoft a Google vytvorili ochranné opatrenia pre svoje služby, vrátane Bard a Bingchat, aby zlí aktéri nemohli tzv. generatívnu umelú inteligenciu využívať na škodenie.

Generálny riaditeľ spoločnosti Google Sundar Pichai jej podľa jej slov povedal, že jeho spoločnosť v súčasnosti vyvíja takéto technológie.

Dodala tiež, že 44 účastníkov Kódexu postupov v oblasti dezinformácií – vrátane spoločností sociálnych médií, skupín na overovanie faktov a reklamných združení – založí novú skupinu, ktorá bude diskutovať o tom, ako najlepšie reagovať na nové technológie.

Odstúpenie Twitteru

Jourová zároveň pokarhala Twitter za to, že od dobrovoľného kódexu odstúpil len niekoľko mesiacov pred nadobudnutím účinnosti zákona o digitálnych službách.

„Domnievame sa, že zo strany Twitteru je to chyba,“ povedala s tým, že Twitter si „vybral konfrontáciu, čo si v Komisii veľmi všimli“.

Účastníci kódexu budú musieť v polovici júla zverejniť správy s podrobnými analýzami o tom, ako zastavili šírenie nepravdivých informácií na svojich sieťach a aké sú ich plány na obmedzenie potenciálnych dezinformácií od generatívnej umelej inteligencie.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Sundar PichaiVěra Jourová
Firmy a inštitúcie EK Európska komisiaFacebookGoogleMetaMicrosoftTikTokTwitter