TikTok má problémy. EÚ ho obvinila z porušenia digitálnych pravidiel v oblasti reklamy

Komisia tvrdí, že platforma neposkytuje dostatočné informácie o reklamách a ich zadávateľoch, čím porušuje európsky zákon o digitálnych službách.
TikTok, logo
Foto: ilustračné, SITA/AP

Európska komisia vo štvrtok obvinila čínsku sociálnu sieť TikTok z porušenia digitálnych pravidiel, keďže podľa jej zistení nie je dostatočne transparentná v oblasti reklamy. „Komisia zistila, že TikTok neposkytuje potrebné informácie o obsahu reklám, o používateľoch, na ktorých sú reklamy cielené, ani o tom, kto za reklamy zaplatil,“ uviedla v stanovisku.

Je to prvý prípad, keď Brusel formálne obvinil TikTok z porušenia zákona o digitálnych službách (DSA), ktorý je kľúčovým právnym predpisom EÚ v oblasti online obsahu. „Podľa nášho predbežného názoru TikTok v kľúčových oblastiach svojej reklamnej knižnice nespĺňa požiadavky DSA, čím znemožňuje úplnú kontrolu rizík spojených s jeho reklamnými a cielenými systémami,“ vyhlásila eurokomisárka pre digitálnu agendu Henna Virkkunenová.

Obrovské pokuty

Podľa DSA musia najväčšie digitálne spoločnosti vytvoriť knižnicu reklám, ktorá bude obsahovať informácie o všetkých reklamách na ich platformách. EÚ očakáva, že takáto knižnica bude ľahko prístupná výskumníkom a občianskej spoločnosti, aby mohli odhaľovať podvodné reklamy a hybridné hrozby.

DSA, ktorý platí od minulého roka, dáva EÚ právomoc udeľovať spoločnostiam pokuty až do výšky šiestich percent ich celosvetových ročných príjmov. TikTok je naďalej predmetom vyšetrovania v rámci prebiehajúceho konania, ktoré sa začalo vo februári 2024 pre obavy, že platforma nerobí dosť na ochranu mladých ľudí pred negatívnymi vplyvmi.

Boj proti škodlivému obsahu

Jedným z hlavných problémov je tzv. „rabbit hole“ efekt, keď algoritmus používateľom ponúka súvisiaci obsah, čo môže viesť až k nebezpečným témam. TikTok má teraz právo oboznámiť sa s dokumentmi Komisie a odpovedať písomne.

DSA ukladá najväčším platformám prísnejšie pravidlá a vyžaduje, aby technologickí giganti aktívnejšie bojovali proti šíreniu nelegálneho a škodlivého obsahu aj dezinformácií. EÚ vlani obvinila aj platformu X (niekdajší Twitter) z porušenia DSA v súvislosti s modrými overovacími značkami. Súčasťou rozsiahleho vyšetrovania je aj kontrola šírenia nelegálneho obsahu a účinnosti opatrení proti dezinformáciám.

Firmy a inštitúcie: EK Európska komisiaEurópska úniaTikTok

Odporúčané