Prieskum ukázal, čo najviac vplýva na nadváhu detí. Rodičia by si mali dať pozor nielen na sladené nápoje

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať

Na nadváhu detí vplýva okrem pohybu aj pitie sladených nápojov či vynechanie raňajok. Vyplýva to z prieskumu agentúry NMS Market Research, ktorý sa uskutočnil v marci 2022 na vzorke 907 respondentov, ktorými boli rodičia detí vo veku osem až 11 rokov.

Romana Takáčová z Neuropea, ktorá výsledky prieskumu poskytla, uviedla, že podľa prieskumu deti, ktoré sa viac hýbu a raňajkujú každý deň, majú nadváhu menej často.

Raňajky sú dôležitou prevenciou

Ukázalo sa tiež, že častejšie sa prejavila nadváha u detí, ktoré pijú viac sladených nápojov. Významným faktorom podieľajúcim sa na stravovacích návykoch detí bol aj sociálnych status a informovanosť rodičov.

Jedným z pozitívnych zistení prieskumu je, že od roku 2019 sa zvýšila frekvencia pohybových aktivít u detí. Drvivá väčšina (94 percent) detí športuje aspoň niektorý deň v týždni, z toho 26 percent každý deň.

Z detí, ktoré vykonávajú športovú či mimoškolskú aktivitu každý deň, je 39 percent z malých obcí a 12 percent z veľkých miest.

Konzumácia raňajok podľa prieskumu zohráva v prevencii nadváhy detí dôležitú úlohu. Deti, ktoré raňajkujú len raz či dvakrát týždenne, majú totiž nadváhu častejšie ako deti, ktoré raňajkujú každý deň.

Raňajkujúcich detí ubúda

Prieskum však ukázal, že počet raňajkujúcich detí však mierne klesá. V porovnaní s výsledkami prieskumu z roku 2017 totiž klesol počet detí, ktoré raňajkujú každý deň, o dva percentuálne body a stúpol počet tých, čo neraňajkujú vôbec, o štyri percentuálne body.

Dôvody, pre ktoré deti vynechávajú raňajky, sa rôznia, avšak väčšina detí (31 percent) raňajkuje až v škole, alebo jednoducho nemá chuť (26 percent).

Takáčová za pozitívne označila, že stále väčšina detí (88 percent) raňajkuje aspoň v jeden pracovný deň, z čoho 66 percent raňajkuje každý deň. Jedlo pripravené doma má 87 percent raňajkujúcich detí.

Výrazne častejšie raňajkujú každý pracovný deň mladší žiaci tretích a štvrtých ročníkov základnej školy. Počet detí, ktoré majú pravidelnú desiatu v porovnaní s rokom 2017 stúpol o štyri percentuálne body.

Desiatu z domu má viac detí

Takmer všetky deti navštevujúce tretí až šiesty ročník základnej školy je desiatu aspoň v jeden pracovný deň, z toho 88 percent desiatuje každý deň. Zároveň vzrástol počet detí (73 percent) s doma pripravenou desiatou o 13 percentuálnych bodov.

Z prieskumu tiež vyplýva, že napriek zníženiu frekvencie konzumácie sladených nápojov od roku 2019 sa počet konzumentov nelíši. Každý deň pije sladené a ochutené nápoje 21 percent detí.

Takáčová uviedla, že pokiaľ ide o objem, deti s nadváhou vypijú výrazne častejšie 1,5 litra sladených nápojov týždenne ako deti bez nadváhy. Aj jedla z rýchleho občerstvenia deti konzumujú v podobnej miere ako pred piatimi rokmi.

Odpovede respondentov naznačujú, že tri štvrtiny detí konzumujú nezdravé jedlá aspoň v jeden pracovný deň a sedem percent ho konzumuje každý deň. Vôbec tento druh jedla nekonzumuje dvadsaťšesť percent detí.

Najčastejšia je alergia na laktózu

V prípade sladkostí, všetci rodičia odpovedali, že ich deti jedia sladkosti aspoň jeden až dvakrát do týždňa, 43 percent každý deň. Z toho 22 percent detí zje viac ako jednu porciu.

Porovnanie konzumácie čerstvého ovocia a zeleniny s rokom 2019 ukázalo, že frekvencia u detí sa tak významne nelíši.

Menej ako polovica detí (44 percent) ich konzumuje každý deň, pričom ide najmä o deti z Bratislavského kraja. Deti z východného Slovenska jedia ovocie a zeleninu najčastejšie tri- až štyrikrát do týždňa.

Podľa výsledkov prieskumov z rokov 2017, 2019 a 2022 detí so stravovacím obmedzením každoročne pribúda.

Kým v roku 2017 to bolo deväť percent, o dva roky neskôr to bolo desať percent a posledný prieskum z roku 2022 odhalil 12 percent takýchto detí. Najčastejšie deti trpia alergiou na laktózu (36 percent), potraviny (22 percent) a lepok (26 percent).

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Romana Takáčová
Firmy a inštitúcie NeuropeaNMS Market Research