Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) odporúča parlamentu, aby zaviazal ministerstvo zdravotníctva komplexne prehodnotiť rezidentský program štúdia zdravotníckeho personálu a zároveň zjednodušiť prechod zdravotníckych absolventov do praxe, a to merateľnými cieľmi. Vyplýva to z tlačovej správy NKÚ.
Program nesplnil svoj cieľ
Predseda NKÚ Ľubomír Andrassy v utorok poslancom zdravotníckeho výboru predloží závery z dvoch kontrol, ktoré vykonal v rezidentskom systéme vzdelávania všeobecných lekárov a pediatrov. Rezidentské štúdium malo od roku 2014 pomôcť riešiť nedostatok všeobecných lekárov pre dospelých a pediatrov mimo krajských a okresných miest. Preplatením nákladov štúdia sa mal zvýšiť záujem mladých lekárov práve o tieto odbory.
Matovič rečami o „váľaní si šuniek“ vyháňa lekárov a sestry za hranice, normálny človek sa nestačí diviť
NKÚ konštatuje, že program neprispel k navýšeniu počtu lekárov v prvej línii ani k plynulejšiemu prechodu absolventov štúdia do terénu a menej atraktívnych regiónov Slovenska. Kontrolóri zistili, že rezidentskému systému štúdia chýbala stabilita, pravidlá sa menili často a bez analýz, aké dopady budú mať prijímané zmeny.
Kontroly NKÚ preukázali, že rôzne údaje z rôznych zdrojov vedú k odlišným záverom o počte chýbajúceho personálu v zdravotníctve. Informácie ministerstva zdravotníctva sa líšia od zverejnených potrieb trhu práce.
Záujem je vyšší ako kapacita škôl
NKÚ zároveň navrhuje zjednodušiť prechod zdravotníckych absolventov do praxe.
„Na stredných zdravotníckych školách funguje zložitý systém s množstvom zainteresovaných strán a inštitúcií zapojených do rozhodovania o ňom, vrátane kvót na prijímanie prvákov,“ upozorňuje NKÚ.
Lengvarského ministerstvo pripravuje stratégiu stabilizácie zdravotníckeho personálu, prilepšia si sestry aj absolventi
Dnešný systém vzdelávania umožňuje získať odbornú spôsobilosť niektorých zdravotníckych povolaní, napríklad sestry, štúdiom tak na strednej, ako aj vysokej škole.
„Záujem o štúdium na 14 kontrolovaných školách naprieč krajmi v kontrolovanom období 2018 až 2020 prevyšoval viac ako dvojnásobne počty žiakov, ktorých školy mohli prijať,“ upresnil NKÚ s tým, že limitujúcim faktorom pre prijatie väčšieho počtu študentov bola predovšetkým kapacita škôl.