Bez garantovaného finančného krytia je problematické pripravovať harmonogram projektov diaľnic a rýchlostných ciest. Oproti eurofondovm, ktoré sú plánované na dlhšie obdobie, je štátny rozpočet vždy známy iba na jeden rok.
Jasný plán financovania
Upozornil na to člen predstavenstva a riaditeľ investičného úseku Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) Stanislav Beňo s tým, že príprava trvá oveľa dlhšie.
„Ak chceme ísť vyšším tempom, okrem zdroja financovania musí byť jasný aj plán financovania v horizonte päť až 10 rokov,“ uviedol. NDS o tom v pondelok informovala v tlačovej správe.
Predstavitelia diaľničných spoločností Poľska, Maďarska, Česka a Slovenska sa na konferencii Vyšehradská križovatka nápadov minulý týždeň v Bratislave zhodli na tom, že napriek nepredvídateľnosti financovania sa príprava stavieb nesmie zastaviť.
Zdroje financovania projektov
Niektoré krajiny zo skupiny V4 totiž čelia záväzku – môžu realizovať len tie procesy, na ktoré majú finančné krytie. Kým sa príprava projektu dokončí, dokumentácia si môže vyžadovať zmeny, ktoré zase môžu mať vplyv na výšku potrebných prostriedkov.
V Poľsku vidia riešenie v tom, že časť dokumentácie je záväzná a druhá časť sa môže optimalizovať. V Maďarsku im v riešení pomáha tzv. podmienečné verejné obstarávanie. V Česku majú inštitúciu, ktorá financuje výstavbu (Státní fond dopravní infrastruktury), avšak tá sa viaže tiež na štátny rozpočet.
Prekládky inžinierských sietí
Zástupcovia diaľničných autorít diskutovali napríklad aj o vyvolaných investíciách v podobe prekládky inžinierskych sietí a o tom, kto by mal takéto náklady znášať.
„V západných krajinách je zodpovedný za vecné preloženie aj za financovanie prevádzkovateľ siete. Myslím si, že týmto smerom by sme sa mali uberať aj my,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko.
Odborníci hovorili tiež o spolupráci s rôznymi inštitúciami pri vydávania stanovísk, či o výhodách a nevýhodách žltého a červeného FIDIC-u.