Odborári pod Tatrami v autobusovej doprave začínajú pripravovať ostrý štrajk. Ani v stredu sa im nepodarilo dohodnúť sa na navýšení platov so spoločnosťou Slovenská autobusová doprava (SAD) Poprad.
Informoval o tom agentúru SITA Michal Čekel, predseda Základnej organizácie Odborového zväzu KOVO pri SAD Poprad po stretnutí s vedením spoločnosti. Podľa jeho slov tak stále trvá kolektívny spor.
Dve kolá kompromis nepriniesli
Dodatok k platnej kolektívnej zmluve s dopravcom sa vyjednáva od októbra 2020. Vodiči autobusov sú podľa Čekela nespokojní s platmi aj s ponukou zo strany zamestnávateľa na ich zvýšenie.
V decembri minulého roka preto vstúpila základná organizácia do štrajkovej pohotovosti a 15. decembra požiadal výbor základnej organizácie o určenie sprostredkovateľa Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR z dôvodu kolektívneho sporu v zmysle Zákona o kolektívnom vyjednávaní.
Prešovský kraj reaguje na spor odborárov so SAD Poprad a tvrdí, že príspevok pre dopravcov navyšuje každý rok
Prvé kolo pred sprostredkovateľom, ktoré sa uskutočnilo 18. januára, nebolo úspešné, rovnako ani počas druhého v utorok 22. februára kompromis nenašli.
Vtedy dali odborári dopravcovi ešte dva týždne na vyriešenie otázky zvýšenia platieb s objednávateľom, ktorým je Prešovský samosprávny kraj.
Štrajk je posledná možnosť
Čekel vtedy informoval, že ak sa problém nevyrieši, do štrajku je pripravených zapojiť sa 75 percent z celkovo dvesto vodičov.
Spoločnosť SAD Poprad podľa podpredsedu jej predstavenstva Mareka Modranského chápe štrajk ako aktivitu, na ktorú aktivisti majú zo zákona právo.
Cestujúci v Bratislavskom kraji si musia prepísať čipovú kartu na nového dopravcu, čas majú ešte do konca marca
„Je to ale posledná možnosť, skôr sa jej chceme vyhnúť a nechceme, aby bola cestujúca verejnosť obeťou rokovaní o mzdách, keďže podľa mňa to pochopenie oboch zmluvných strán existuje,“ povedal v stredu pre médiá.
Predstavenstvo spoločnosti odborárom podľa jeho slov povedalo, že akékoľvek ďalšie vyrokované navýšenie zo strany Prešovského samosprávneho kraja ako objednávateľa služby bude bezodkladne premietnuté do miezd v plnej výške.
Chytajú mačku za chvost
„To znamená, koľko sa nám podarí vyrokovať, toľko automaticky presunieme vodičom do miezd,“ poznamenal.
Spoločnosť už v minulosti uviedla, že Prešovský kraj dlhodobo uhrádza najnižšiu cenu dopravcom zo všetkých krajov Slovenska.
Výstavba druhej etapy severného obchvatu Prešova môže trvať viac ako štyri roky
Rozdiel medzi inými krajmi, ktoré majú postavené ceny pre dopravcov vyššie, čo umožňuje dopravným podnikom poskytnúť svojim zamestnancom aj vyššie mzdy, sa podľa dopravcu začína prejavovať práve v tomto období.
„Považujeme za základný problém najmä v histórii, že sme sa spoločne s objednávateľom nevenovali tejto téme dostatočne, jednoducho, naše výzvy a hrozby neboli vyslyšané. Dnes sme sa, žiaľ, dostali do stavu, keď chytáme mačku za chvost a máme čo dobiehať,“ poznamenal Modranský.
Kraj tvrdí niečo iné
Prešovský samosprávny kraj ale tvrdí, že každoročne zvyšuje príspevok pre svojich dopravcov. V posledných rokoch ide o nárast o viac ako 50 percent. Pre agentúru SITA to vo februári uviedla hovorkyňa kraja Daša Jeleňová.
Tvrdenie, že PSK už dlhodobo uhrádza najnižšiu cenu dopravcom spomedzi všetkých krajov Slovenska označila hovorkyňa za zavádzajúcu informáciu.