- aktualizované 10. apríla 2024, 16:54
Zamestnanci a vodiči v prímestskej autobusovej doprave sa už niekoľko rokov sťažujú najmä na organizáciu a dĺžku pracovného času. V práci sú veľmi veľa hodín, vrátane čakania medzi spojmi či prestávok.
Predsednička Rady Odborového zväzu KOVO Monika Benedeková upozornila v stredu na aktuálne problémy v autobusovej doprave s tým, že v tejto profesii možno veľmi ťažko hovoriť o zosúladení rodinného a pracovného života. V súvislosti s uvažovaným skracovaním pracovného času si myslí, že vodiči autobusov by mali byť tiež súčasťou tohto procesu, aby netrávili v práci 14 či 16 a viac hodín.
Medzinárodná konferencia o doprave
Aj o týchto témach hovorili účastníci medzinárodnej konferencie o doprave, ktorú zorganizovali Európska federácia pracovníkov v doprave (ETF) a OZ KOVO. Odporúčania sa majú týkať opatrení na zlepšenie pracovných podmienok zamestnancov. Primárnou príčinou problémov v autobusovej doprave sú organizácia pracovného času, mzdové a pracovné podmienky.
Situácia s nedostatkom vodičov autobusov pod Tatrami sa stabilizovala, kolektívny spor však ešte pretrváva
„Ich dôsledkom je práve odliv zamestnancov z tohto odvetvia a akútny nedostatok vodičov najmä v prímestskej autobusovej doprave, ktorý aktuálne pociťujeme. Zamestnávanie cudzincov z tretích krajín nepovažujeme z dlhodobého hľadiska za riešenie tejto situácie,“ uviedla Monika Benedeková. Podľa nej pre vodičov je dôležité, aby ovládali slovenčinu, komunikovali s cestujúcimi a aby sa pri zamestnávaní cudzincov nezhoršovali pracovné podmienky.
Legislatíva s viacerými paradoxmi
Zástupkyňa ETF Cristina Tilling informovala, že aktuálna legislatíva vedie k viacerým paradoxom. Napríklad sa investujú milióny do tzv. zelenej dopravy a do najmodernejších technických riešení dopravných prostriedkov, aby sa stali čo najekologickejšími. Otázky finančnej motivácie zamestnancov však ostávajú na okraji záujmu, čo podľa nej neprispieva k hlavnému cieľu, aby bola verejná doprava v prvom rade bezpečná a spoľahlivá, a to aj vďaka spokojným a oddýchnutým zamestnancom.
Mnohí vodiči autobusov sú na pokraji fyzického a psychického vyčerpania, odborári na problém dlhodobo upozorňujú
Cristina Tilling tiež upozornila na to, že nedostatočná legislatíva a predražené verejné obstarávania, ktorých jediným kritériom je najnižšia cena, nie sú ideálnym riešením. Na verejnej doprave by sa mal podľa nej intenzívne spolupodieľať štát, nakoľko v súkromných rukách sa táto stáva najmä zdrojom zisku na úkor iných atribútov. ETF má sídlo v Bruseli, združuje 420 rôznych organizácií s viac ako 5 miliónmi pracovníkmi v autobusovej, lodnej, leteckej, vlakovej i kamiónovej doprave v Európe.
V Česku majú podobné problémy
Podpredseda českého Odborového svazu dopravy (OSD) Jan Slavík potvrdil, že viaceré problémy slovenských a českých vodičov verejnej autobusovej dopravy sú rovnaké, pokiaľ ide o organizáciu pracovného času alebo primeranosť mzdového ohodnotenia.
„Problém je aj v uzatváraní dlhoročných, 10-ročných kontraktov medzi dopravnými spoločnosťami a samosprávnymi krajmi, ktoré neberú do úvahy napríklad inflačné výkyvy, drahšie palivá, nárasty cien. Následne sa šetrí na mzdách zamestnancov, keďže ostatné veci sú fixne dané cenou na trhu,“ poznamenal.