Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v minulom roku uzavrela všetky projekty financované z prostriedkov Európskej únie v rámci dobiehajúceho programového obdobia 2014 – 2020. Svoju flotilu rozšírila o 17 nových a 35 modernizovaných osobných vozňov za 33 miliónov eur, respektíve 32 miliónov eur, financovala ich takisto zo starých eurozdrojov.
„Všetky tieto vozne sú už v prevádzke regionálnych vlakov, ktoré jazdia prioritne na tratiach v Košickom, Prešovskom, Žilinskom a Banskobystrickom kraji,“ uviedol pre agentúru SITA Dominik Drevický z odboru komunikácie ZSSK.
Integrovaná infraštruktúra
Národný vlakový dopravca v závere uplynulého roka takisto prebral deväť ucelených elektrických jednotiek Panter a štyri elektrické poschodové jednotky typu Kiss pre regionálnu dopravu. Získal ich tiež s využitím európskych financií v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, pričom tieto projekty mali objem cez 76 miliónov eur a takmer 77 miliónov eur. Vlaky sú nasadzované v Košickom, Prešovskom kraji, ako aj v Bratislavskom, Trnavskom, Žilinskom a Banskobystrickom kraji.
Železničná spoločnosť Slovensko je najlepším zamestnávateľom v sektore, sú za tým viaceré dôvody
„Spoločnosť v minulom roku zmodernizovala aj 15 elektrických jednotiek, ktoré postupne nasadzujeme na trate Tatranských elektrických železníc (TEŽ),“ priblížil Drevický.
Viac ako polovica vozňov je modernizovaných
Projekt za 31,5 milióna eur tiež financovali z prostriedkov EÚ, pričom úzko nadväzoval na predošlú obnovu vozidiel ozubnicovej železnice vo Vysokých Tatrách. V rámci nej sa na zrekonštruovanú ozubnicovú trať Štrba – Štrbské Pleso dostalo päť nových elektrických jednotiek takmer za 39 miliónov eur.
Viaceré vlaky na Kysuciach vypadli, pre úpravu infraštruktúry ich nahradili autobusy
„Aktuálne je 61 % našich vozňov buď nových alebo modernizovaných – vyrobených alebo zásadne modernizovaných po roku 2008, zatiaľ čo staršie vozy predstavujú 39 %. Podobne, pri lokomotívach a ucelených jednotkách máme 65 % vozidiel nových alebo modernizovaných po roku 2008 a 35 % sú staršie modely,“ poznamenal mediálny zástupca národného dopravcu.
Plán obnovy
ZSSK plánuje ďalšie posilnenie svojho vozidlového parku piatimi elektrickými jednotkami v rámci projektu Panterov. Tie pribudnú k deviatim spomínaným súpravám v rámci opcie za viac ako 42 miliónov eur, v prevádzke majú byť rovnako v Košickom a Prešovskom kraji postupne do prvého polroka 2025.
Cestujúcich vo vlakoch pribúda, tržby ZSSK za rok 2023 by mohli dosiahnuť až 93 miliónov eur
Dodávka týchto vlakov bude financovaná zo zdrojov EÚ, ale už z Plánu obnovy a odolnosti v časti zameranej na udržateľnú dopravu. „Ide o súčasť našej dlhodobej stratégie obnovy a modernizácie vozového parku,“ dodal Drevický.