Slovensko si zvolilo prezidenta s netransparentnou kampaňou. Na výsledok prezidentských volieb tak reagovala nezisková organizácia Transparency International Slovensko (TIS). Dodáva, že víťaz tohtoročných volieb Peter Pellegrini (Hlas-SD) mal dokonca najmenej transparentnú kampaň za posledné roky.
Viac o téme: Prezidentské voľby na Slovensku 2024
>>> Online (minúta po minúte) z priebehu 2. kola a volebnej noci
Povolebný online: Na triumf Petra Pellegriniho reagujú politici, politológovia a aj zahraničie (video+foto)
Organizácia zároveň za bezprecedentný krok označila, že Pellegrini ani v závere kampane neukázal peniaze potrebné na jej splatenie. Podľa TIS to vnáša ďalšie pochybnosti o „čistote“ jej financovania. Tvrdí, že štát zároveň nebol schopný zabrániť zakázaným plateným kampaniam od tretích strán vrátane „podpásových“ antikampaní.
Nákladnejšia kampaň, ako priznával
„Pravidlá kandidátom dovoľujú vkladať finančné prostriedky na transparentný účet len do začiatku moratória. Pellegrini má stále na účte iba 250-tisíc eur od svojej strany Hlas-SD, čo stačí maximálne na pokrytie jeho volebných bilbordov. Podľa našich prepočtov a odhadov viedol víťaz volieb citeľne nákladnejšiu kampaň, ako priznával a je silný predpoklad, že zákonný polmiliónový limit prekročil,“ napísala TIS na sociálnej sieti.
Organizácia zároveň zhodnotila, že kampaň je neštandardne úverovaná, najmä zo strany veľkých bilbordových spoločností, ktoré Pellegrinimu umožnili „zakryť“ ozajstné výdavky a taktiež oddialiť ich splatenie.
>>> Kompletné výsledky 2. kola prezidentských volieb
Ministerstvo vnútra pripúšťa možnosť dodatočného prevodu financií na účet v prípade, ak na ňom kandidát nemá dostatok finančných prostriedkov na uhradenie faktúry. TIS sa však pýta, či je takýmto spôsobom možné „obísť“ polovicu predvolebnej kampane.
Zažil to na vlastnej koži
„Priestor pre manipulácie a prelomenie limitu ešte väčšmi zvyšuje, že Pellegrini kampaň ukryl v prostredí blízkej mediálnej agentúry, vďaka čomu nevidno jej dodávateľov a nákupné ceny. Doteraz zároveň nepoznáme ani jedného darcu tejto kampane. Dokonca ani samotný Pellegrini nebol ochotný uviesť, či a koľko do kampane investoval z vlastných zdrojov,“ informuje organizácia.
„Zlo menom Pellegrini“ zvíťazí vtedy, ak dobrí ľudia nepôjdu voliť, tvrdí Matovič
TIS zároveň upozornila, že „podpásovej“ kampani musel dva dni pred druhým kolo prezidentských volieb nakoniec čeliť aj sám Pellegrini. Líder hnutia Slovensko Igor Matovič rozpútal antikampaň počas moratória, keď na ňu Pellegrini ani médiá nemohli reagovať.