Na slovenských čerpacích staniciach by sa malo v najbližších dňoch zlacňovať. Ako uviedol pre agentúru SITA analytik J&T Banky Stanislav Pánis, ceny nafty by mali pokračovať vo vädnutí k prahu hladiny 1 euro a 45 centov a ceny benzínu by sa mali prehupnúť pod 1 euro a 50 centov.
„To by znamenalo najlacnejšie tankovanie do vznetových motorov od začiatku decembra a do zážihových motorov od konca októbra minulého roka,“ dodal Pánis, ktorý upozornil na jednu kontroverznú vec na slovenských pumpách. „Mnohí veľkí hráči v maloobchodnom predaji pohonných hmôt na Slovensku reagovali veľmi pomaly na trhový vývoj a ceny znižovali až tesne pred druhým aprílovým víkendom,“ doplnil Pánis.
Vplyv obchodných vzťahov
Analytik 365.bank Tomáš Boháček očakáva, že obchodné vzťahy medzi Čínou a USA budú naďalej vplývať na ceny ropy, pričom až úplná dohoda, ktorá sa dnes nezdá pravdepodobná, by dokázala ceny výraznejšie podporiť v raste.
Čierne zlato je najlacnejšie od roku 2021, podľa analytika svetová ekonomika bude čeliť dňom neistoty
„Z tohto dôvodu očakávame, že ceny našich domácich palív by mali klesať. Samozrejme, ak opätovne výrobcovia/spracovatelia nezvýšia svoje marže tak, ako tomu bolo minulý týždeň, čím sa naše ceny pohonných látok zvyšovali proti trendu poklesu, ako bezmála jediné v Európe,“ uviedol Boháček.
„V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka je benzín na Slovensku lacnejší o asi 13 centov a nafta o približne sedem centov. A to napriek zvýšeniu DPH,“ podotkol Pánis.
Zlacňovanie palív
Pokračovanie zlacňovania palív by malo pokračovať aj v okolitých krajinách. Analytici predpokladajú, že Česká republika si uchová pozíciu krajiny s najlacnejším benzínom zo susediacich krajín EÚ, no jeho ceny na druhej strane rieky Moravy klesnú ráznejšie pod 1 euro a 40 centov pričom pod túto métu by sa mohli dostať aj ceny v Poľsku.
Hlbšie pod 1 euro a 50 centov by sa mali ceny benzínu zosunúť v Maďarsku, a Slovinsku a pod túto úroveň by sa mali dostať aj cenovky v Rakúsku a Chorvátsku.
Česká republika ostane najlacnejšia z regiónu aj čo sa týka nafty, ktorej ceny by mohli konvergovať po prepočte na spoločnú menu hospodárskej a menovej únie k 1 euru a 35 centom. Lacnejšia nafta ostane v porovnaní so Slovenskom aj v Poľsku, kde sa približuje k 1 euru a 40 centom.
V ostatných krajinách regiónu ostane cena dízlu vyššia ako na Slovensku, no jej maďarské, slovinské a rakúske ceny by sa mali priblížiť k 1 euro a 50 centov a chorvátske by mali klesnúť hlbšie pod túto hladinu.
„Ceny benzínu sa u nás pohybujú v priemere o 10 centov nižšie ako v celej EÚ a o 16 centov nižšie ako vo všetkých krajinách eurozóny. Nafta je doma lacnejšia o 7 centov ako v EÚ, resp. o 9 centov v porovnaní s eurozónou,“ dodal Boháček.
Zvýšená cena benzínu
Priemerné ceny benzínu sa na domácich čerpacích staniciach v 14. týždni tohto roka v porovnaní s predchádzajúcim týždňom zvýšili.
Najpoužívanejší benzín natural 95 oktánov sa v priemere predával za 1,55 eura za liter a cena 98-oktánového benzínu bola 1,762 eura za liter. Liter štandardnej motorovej nafty sme v rovnakom období tankovali za približne rovnakých 1,493 eura za liter.
„Ceny palív rástli pravdepodobne z dôvodu navýšenia maržových požiadaviek na strane domácich výrobcov, keďže všetky trhové predpoklady hovoria v prospech nižších trhových cien, ako máme v súčasnosti,“ konštatoval Boháček.