Spoločnosti podpísali s ministerstvom hospodárstva dobrovoľné dohody, ktoré môžu priniesť úsporu až 20 percent na celkovej konečnej energetickej spotrebe Slovenska.
Slovensko spravilo ďalší krok k zvyšovaniu energetickej efektívnosti. Zástupcovia dvanástich spoločností podpísali s Ministerstvom hospodárstva SR (MH) dobrovoľné dohody, ktoré môžu priniesť úsporu až 20 percent na celkovej konečnej energetickej spotrebe Slovenska. „Lepšia efektivita bude prínosom pre ekonomiku, životné prostredie a pomôže nám to plniť naše záväzky voči EÚ. Spolupráca s významnými priemyselnými hráčmi je výborným signálom pre budúcnosť, lebo môže motivovať aj ďalšie spoločnosti, aby sa v budúcnosti pridali,“ povedal minister hospodárstva Peter Žiga.
Dobrovoľné dohody
Dobrovoľné dohody podpísal rezort hospodárstva s podnikmi Duslo, Hornonitrianske bane Prievidza, Ferroenergy, Metsä Tissue Slovakia, Mondi SCP, PSA Peugeot Citroën Slovakia, Philips Slovakia, RMS, Slovenské magnezitové závody, Slovnaft, U. S. Steel Košice a Volkswagen Slovakia. Spoločnosti podpísali s ministerstvom dva typy dohôd. Dohodu o poskytovaní informácií a dohodu o úspore.
Dohoda o poskytovaní informácií zaväzuje podnik k dodaniu údajov o dosiahnutých úsporách energie. Spoločnosti budú každý rok informovať rezort hospodárstva o konkrétnych opatreniach na úsporu energie, ktoré sa im podarilo zrealizovať. Druhým typom je dohoda o úspore, ktorá zaväzuje podnik k dosahovaniu konkrétnych úspor energie na najbližšie roky. Spoločnosti budú na základe týchto dohôd plniť plán so záväznými hodnotami energetických úspor do roku 2020.
Ministerstvo hospodárstva sa však bude snažiť o využívanie dobrovoľných dohôd aj pre ďalšie obdobie, do roku 2030, a to v kontexte pripravovanej novely smernice o energetickej efektívnosti, o ktorej sa tento týždeň diskutovalo na Rade ministrov pre energetiku v Luxemburgu. „Rezort hospodárstva je pripravený naďalej viesť aktívny dialóg s podnikmi s cieľom navrhovania nových opatrení a plánovania ďalších finančných mechanizmov aj po roku 2020,“ zdôraznil Žiga.
Zaostávame za krajinami EÚ
V rokoch 2000 až 2015 sa Slovensku podarilo znížiť energetickú náročnosť o 51 %. Spomedzi krajín V4 má v súčasnosti Slovensko najnižšiu energetickú náročnosť, no v porovnaní s ostatnými členskými krajinami EÚ sme siedmou krajinou s najvyššou energetickou náročnosťou. Podľa ministerstva potenciál na ďalšie úspory energie je stále najväčší v sektore priemyslu, ktorý má z hľadiska konečnej energetickej spotreby dominantnú pozíciu. Jeho podiel na celkovej spotrebe národného hospodárstva SR predstavuje približne 36 %.
Výdavky na energie sú jednou z najväčších nákladových položiek viacerých spoločností, ktoré podpísali dobrovoľné dohody. „Pre zachovanie konkurencieschopnosti preto musíme dosiahnuť vyššiu účinnosť tam, kde energie spotrebúvame, a to v rámci rafinérskej výroby, distribučných kanálov či v prevádzke čerpacích staníc,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Slovnaft Gabriel Szabó. Viceprezident spoločnosti U.S. Steel Košice Miroslav Kiraľvarga víta snahu ministerstva vyjsť v ústrety priemyslu z hľadiska zlepšenia energetickej efektívnosti výroby. „Keďže je u nás elektrina významnou zložkou nákladov, je pre nás prirodzenou snahou nachádzať cesty ako energiu čo najlepšie využiť,“ dodal Kiraľvarga.
K úsporám energie sa zaviazali aj niektoré automobilky. „Aj týmto podpísaným záväzkom pristupujeme k danej téme zodpovedne a presadzujeme znižovanie energetickej náročnosti aj konkrétnymi dosiahnutými úsporami,“ povedal člen predstavenstva spoločnosti Volkswagen Slovakia pre personálnu oblasť Eric Reuting. Napĺňanie európskej stratégie v súvislosti s energetickou efektívnosťou plne podporuje aj trnavská automobilka PSA Peugeot Citroën. „Máme ambíciu prispieť znížením spotreby energie nášho výrobného centra v Trnave,“ uviedol generálny riaditeľ Groupe PSA Slovakia Stéphane Bonhommeau.
Ministerstvo hospodárstva už v rokoch 2016 a 2017 podpísalo dobrovoľné dohody s jedenástimi podnikmi, a to Transpetrol, VSE, SPP, ZSE – D, ZSE Energia, Bratislavská teplárenská, Eustream, SSE, SPP – D, Matador Holding, a Železiarne Podbrezová.