Majiteľov automobilov s elektrickým či hybridným pohonom vyjde podľa spoločnosti PPA Power DS nabíjanie na verejných nabíjačkách drahšie.
Nabíjanie automobilov s elektrickým či hybridným pohonom na verejných nabíjačkách je v súčasnosti stále drahé. Ako uviedol pre agentúru SITA riaditeľ Strediska distribúcie energií v spoločnosti PPA Power DS, s. r. o., ktorá patrí do skupiny spoločností PPA CONTROLL, Michal Kolimár, nabíjanie na verejných nabíjačkách bude vždy drahšie ako nabíjanie doma. „Pri nabíjaní z vlastných zásuviek a nabíjačiek vyjde cena elektriny približne 150 eur za megawatthodinu. Naproti tomu verejné nabíjačky pri cestách dosahujú cenu aj 450 eur za megawatthodinu,“ uviedol Kolimár. Plné nabitie elektroauta stojí podľa neho doma približne šesť eur, na verejnej nabíjačke zhruba 18 eur.
Automobil s elektrickým alebo hybridným pohonom je v súčasnosti vhodný ako druhé auto v rodine, pre doručovateľov, ktorí jazdia väčšinu svojich trás v rámci mesta či pre firmy, ktoré každý deň najazdia veľa krátkych vzdialeností do 200 kilometrov. Pri jazde v meste v súčasnosti vyhráva elektromobil nad autom so spaľovacím motorom. Náklady pri elektromobile sa totiž pohybujú na úrovni 2,31 eura na sto kilometrov. Benzínový motor dosahuje v mestskom režime náklady nad sedem eur na sto kilometrov. „Situácia sa však otočí v prípade jazdy po okresných cestách a diaľniciach, kde majú zatiaľ jednoznačne navrch automobily so spaľovacím motorom,“ konštatoval Kolimár.
Elektromobilita sa podľa neho v súčasnosti javí ako nezastaviteľný trend. „Takmer všetky významné automobilky už majú alebo v krátkom čase predstavia modely s čisto elektrickým pohonom. Z globálneho hľadiska sme už v súčasnosti svedkami rapídneho znižovania cien batérií,“ dodal Kolimár, ktorý je presvedčený, že čím lacnejšie sú batérie, tým efektívnejšie sú projekty zamerané na uskladnenie elektrickej energie a to opäť nahráva ďalšiemu znižovaniu cien batérií. „Práve od ceny úložísk elektrickej energie bude významným spôsobom závisieť aj rozvoj elektromobility,“ zdôraznil.
Kolimár neočakáva pozastavenie trendu nákupu elektrických vozidiel na Slovensku. „Trend je nezastaviteľný a ak sa nenájdu nejaké zásadné negatíva používaných batérií vo vzťahu k ochrane životného prostredia, tak diskusia môže byť len o tom, koľko elektrických áut bude na cestách jazdiť o päť či desať rokov,“ uzavrel.